Spring til hovedindhold

Daniel Hammersly

Daniel Hammersly, cello

Daniel begyndte for alvor sine studier på Abingdon School som musikstipendiat, før han gik på Durham University. Efter at have opnået en førsteklasses eksamen i musik flyttede han til London for at studere med Alexander Boyarsky på Royal College of Music og efterfølgende med Louise Hopkins. Inden for seks måneder efter afslutningen af sine studier blev Daniel udnævnt til medlem af Royal Philharmonic Orchestra.

Hans karriere i RPO strakte sig over næsten ti år under ledelse af to store maestroer, Daniele Gatti og Charles Dutoit, og omfattede adskillige turnéer i Nordamerika og Europa samt besøg i Kina, Korea og Japan.

I 2012 blev Daniel glad for at blive tilbudt stillingen som førstecellist i Royal Northern Sinfonia, og han er nu meget stolt af at kalde Nordøst for sit hjem. Han bor i Tynemouth få minutter fra Longsands-stranden, hvor han dyrker sin nyfundne interesse for surfing.
Daniel er stadig en efterspurgt cellist som både kammer- og orkestermusiker og arbejder regelmæssigt i London med BBC Symphony Orchestra, især i Proms-sæsonen.
Han har optrådt med Sting som solocellist på den europæiske del af Symphonicities-turnéen og med de danske art-rockere Efterklang, ligesom han jævnligt optræder med komponisten Anna Merediths eklektiske band Horsebox.
Daniel spiller på en karakteristisk moderne italiensk cello af Guillermo Rossi, fremstillet i Pavia i 1925.

Christian Martinez

Christian Martinez wwwChristian Martinez, slagtøj

Christian Martinez begyndte sine slagtøjsstudier i sin hjemby Cali i Columbia. Senere fulgte studier på Manhattan School of Music i New York og på Rogaland Musikkonservatorium i Stavanger. I 1996 dimitterede han fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, og samme år blev han medlem af Esbjerg Ensemble.

Christian Martínez har deltaget som kammermusiker og solist ved adskillige festivaler og koncerter i Skandinavien, Europa, USA, Latinamerika og Taiwan. Senest ved Nordic Music Days Festival i 2010, Athelas New Music Festival i 2011, Percussion Plus Festival Aarhus i 2012 og Kalliokuninkala Festival i 2012 og Percussion Plusin 2014, begge i Finland. I januar 2014 samarbejdede Esbjerg Ensemble med "kongen" af barytoner, Omar Ebrahim, i den første skandinaviske opførelse af György Kurtágs "Pas a pas, nulle-part" for baryton, strygetrio og slagtøj.

I 2010 udgav Christian Martinez sin første solo-cd "Rhythmical Séance" med Per Nørgårds I Ching samt stykker af Ivar Frounberg og Ejnar Kanding. Samarbejdet med Nørgård førte til to nye værker på denne cd: en koncert for slagtøj og ensemble kaldet Three Scenes samt Arabesques I, II, III (2011) for soloslagtøj. Begge værker er dedikeret til Christian Martínez og Esbjerg Ensemble.

Aros Guitar Duo

Aros Guitar Duo

Aros Guitar Duo

Mikkel Egelund Nielsen og Simon Wildau, som begge er meget dygtige klassiske guitarister, mødtes første gang under deres studier på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Deres fælles passion for guitarspil og kammermusik fik dem til at danne AROS Guitar Duo i 2009. Duoen blev oprindeligt dannet for at give en række koncerter i Bergen i Norge, men deres samarbejde udviklede sig hurtigt til et langvarigt musikalsk partnerskab, som har givet dem mange koncerter i Danmark og internationalt.

Både Nielsen og Wildau har opnået betydelig succes både som solister og som duo og har vundet prestigefyldte priser ved adskillige internationale konkurrencer. Deres udmærkelser omfatter 1. prisen ved Omiš Guitar Fest i Kroatien, 1. prisen ved Fiuggi International Guitar Festival i Italien, 2. prisen ved Acerra International Guitar Competition i Italien og senest 1. prisen ved Liechtensteiner Gitarrentage i 2018. I 2017 blev de desuden hædret med en særpris for den bedste fremførelse af et nyt dansk værk ved P2 Kammermusikkonkurrencen for deres fortolkning af John Frandsens guitarduo "Twilight".

Hver for sig har begge guitarister afsluttet videregående studier i musik. Mikkel Egelund Nielsen har en kandidatgrad i musik fra det prestigefyldte Hochschule für Musik und Tanz i Köln, Tyskland. Simon Wildau derimod har en kandidatgrad i musik fra Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona, Spanien. Deres strenge akademiske baggrunde har givet dem et stærkt fundament inden for klassisk guitarspil og har i høj grad formet deres musikalske karrierer.

Både Nielsen og Wildau har videreuddannet sig ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus, hvor de har afsluttet den avancerede overbygningsuddannelse (solistklassen). I september 2018 debuterede de som duo fra den avancerede overbygningsuddannelse (solistniveau) på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Deres studier blev vejledt af lektor i klassisk guitar Jesper Sivebæk og professor Tim Frederiksen, som begge er kendt for deres ekspertise og bidrag til den klassiske musik.

AROS Guitar Duo har også forsøgt at udvide deres kunstneriske horisont gennem internationale studier og masterclasses. Mellem 2010 og 2011 studerede de i Barcelona med den anerkendte spanske guitarist Àlex Garrobé. Derudover har de deltaget i masterclasses ledet af forskellige internationale solister og professorer, hvilket har forfinet deres teknik og fortolkningsevner yderligere.

I årenes løb har AROS Guitar Duo optrådt på adskillige prestigefyldte spillesteder og festivaler, hvor de har betaget publikum med deres tekniske færdigheder, udtryksfulde optræden og dynamiske repertoire. Deres dedikation til både klassiske og moderne værker har etableret dem som en fremtrædende duo i den klassiske guitarverden.

Nielsen og Wildaus partnerskab er kendetegnet ved en dyb musikalsk forståelse og en fælles forpligtelse til at være fremragende. Deres evne til problemfrit at blande deres individuelle talenter i en sammenhængende og overbevisende musikalsk dialog har været et kendetegn for deres optrædener. Duoens succes i konkurrencer og deres kritiske anerkendelse fremhæver deres status som en af de førende guitarduoer i deres generation.

Mens de fortsætter med at optræde og udvide deres repertoire, er AROS Guitar Duo fortsat dedikeret til at skubbe grænserne for klassisk guitarmusik. Deres rejse fra deres formative år på Det Jyske Musikkonservatorium til deres nuværende status som prisvindende musikere er et vidnesbyrd om deres hårde arbejde, passion og urokkelige dedikation til deres håndværk.

Joke Wijma

Joke Wijma wwwJoke Wijma, horn

 

Joke Wijma har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 2005.

"At spille Peter Maxwell Davies' "Sea Eagle" for solohorn udendørs, mens et rovfugleshow fandt sted, har været den mest bemærkelsesværdige oplevelse, jeg har haft med ensemblet."

Efter at have studeret hos Frank Brouns og Hans Dullarert på konservatoriet i Groningen fortsatte Joke Wijma sine studier på Hochschule für Musik und Theater i Hamborg, hvor den hollandske hornist Ab Koster var professor.

Efter sin eksamen i 2004 fortsatte hun sine studier hos Koster og arbejdede samtidig med Duisburger Philharmoniker som praktikant.

Ron Chen-Zion

ronRon Chen-Zion, klarinet

Ron Chen-Zion har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 1993. Esbjerg Ensemble, Danmarks ældste professionelle internationale kammermusikensemble, er kendt for sine dynamiske optrædener og sit engagement i moderne og klassisk repertoire og bidrager væsentligt til den internationale og danske musikscene.

"Da jeg var 11 år, fik jeg tilfældigvis posten en dag og fandt blandt dem en annonce, hvor der stod: "Lær at spille et instrument på kun tre måneder".

Da jeg efterfølgende mødte op på musikskolen, havde de kun ét instrument til udlån: klarinetten. Vi var to elever, der måtte dele instrumentet, og fordi vi havde klarinetundervisning om torsdagen, havde den anden elev og jeg hver vores klarinet tre dage om ugen." Ron Chen-Zion begyndte sine studier med Richard Lesser fra det israelske filharmoniske orkester.

I 1986 flyttede han til USA, hvor han fortsatte sine studier og dimitterede fra New England Conservatory.

I 1990 blev Ron Chen-Zion udnævnt til soloklarinettist i The State of Mexico Symphony Orchestra. Som kammermusiker er han ofte blevet inviteret til Rudolf Serkins Marlboro Music Festival i USA og har optrådt i det meste af Europa, Israel og Nord- og Sydamerika. Ron Chen-Zion har indspillet flere cd'er, bl.a. en meget rost gengivelse af Max Regers' stykker for klarinet og klaver.

Kerstin Thiele

Kerstin ThieleKerstin Thiele, fløjte

 

Kerstin Thiele har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 1986. Esbjerg Ensemble, Danmarks ældste professionelle internationale kammermusikensemble, er kendt for sine dynamiske optrædener og sit engagement i moderne og klassisk repertoire og bidrager væsentligt til den internationale og danske musikscene.

"Det var et heldigt sammentræf, der fik mig til at begynde at spille fløjte. Min søster og far var med i det lokale brassband, og da de havde brug for en fløjtespiller, tog jeg gerne tjansen."

Kerstin er bestyrelsesmedlem og udpeget af sine musikerkolleger. Hun har studeret hos solofløjtenist Toke Lund Christiansen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og hos professor Andre Jaunet i Zürich.

Ud over sin rolle i Esbjerg Ensemble deltager Kerstin Thiele aktivt i musiklivet i både ind- og udland. Hun fungerer også som underviser på Sydjysk Musikkonservatorium.

David Daniel Dinu

David Daniel Dinu, obo

David Daniel Dinu, født i Bukarest i 1999, er en meget dygtig oboist, som i dag bor i København. Hans musikalske rejse begyndte i en ung alder, og han har siden udviklet sig til en fremtrædende figur i den klassiske musikverden.

Dinu afsluttede sin bachelorgrad på National University of Music i Bukarest, hvor han modtog grundig træning og finpudsede sit håndværk. Hans engagement og talent var tidligt tydeligt og banede vejen for videregående studier. Dinu søgte at videreudvikle sin ekspertise og indskrev sig på en postgraduat uddannelse på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Her bliver han undervist af professor Max Artved, en fremtrædende oboist, der er kendt for sin enestående undervisnings- og optrædenskarriere.

I løbet af sine studier og sin professionelle karriere har Dinu fået stor erfaring med at optræde med flere prestigefyldte orkestre. Han har spillet med Tivolis Promenadeorkester, Det Danske Kammerorkester, Københavns Filharmoniske Orkester og Danmarks Radios Symfoniorkester. Disse muligheder har givet ham mulighed for at fremvise sin tekniske dygtighed og musikalske følsomhed, hvilket har givet ham anerkendelse og respekt i det klassiske musikmiljø.

Ud over disse resultater har David Daniel Dinu sikret sig den anerkendte stilling som oboist i Esbjerg Ensemble. Esbjerg Ensemble er Danmarks mest fremtrædende professionelle internationale kammermusikgruppe, der er kendt for sine dynamiske optrædener og dedikation til både moderne og klassisk repertoire. Ensemblets bidrag til den danske musikscene er betydelige, og Dinus rolle i gruppen fremhæver hans enestående talent og alsidighed som musiker.

Dinus engagement i Esbjerg Ensemble giver ham mulighed for at engagere sig i en bred vifte af musikalske aktiviteter, fra at opføre komplicerede kammerværker til at deltage i innovative musikalske projekter. Ensemblets engagement i kunstnerisk kvalitet og dets levende tilstedeværelse på den danske musikscene giver Dinu en platform til at videreudvikle sit kunstneriske virke og samarbejde med andre topmusikere.

I sin relativt korte, men allerede imponerende karriere har David Daniel Dinu demonstreret et dybt engagement i sit håndværk. Hans præstationer er kendetegnet ved deres udtryksfulde dybde, tekniske nøjagtighed og en dybtgående forståelse af oboens unikke stemme. I takt med at han fortsætter med at vokse som kunstner, vil Dinus bidrag til både den danske og den internationale musikscene blive udvidet og yderligere etablere ham som en af de førende oboister i sin generation.

 

Antti Salovaara

Antti SalovaaraAntti Salovaara, fagot

Antti Salovaara er en fremtrædende finsk fagottist, hvis rejse med fagotten begyndte på det ansete Sibelius-akademi i Helsinki. Han studerede under Jaakko Luoma, en bemærkelsesværdig skikkelse inden for fagotpædagogik. Salovaara søgte at udvide sin horisont og fortsatte sin uddannelse på Conservatoire de Paris med Laurent Lefèvre og senere på Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover med Bence Bogányi. Han dimitterede fra Hannover i 2018 og fuldendte dermed en solid og mangfoldig uddannelsesmæssig baggrund, som har formet hans musikalske karriere markant.

Salovaaras professionelle karriere er præget af hans medlemskab af Esbjerg Ensemble, hvor han har været en nøglespiller siden 2017. Ensemblet er kendt for sine dynamiske optrædener og innovative programmer, som giver Salovaara mulighed for at vise sine evner i forskellige sammenhænge og genrer.

Ud over sin rolle i Esbjerg Ensemble er Salovaara medlem af Tölöläb, en elektroakustisk eksperimentel træblæsergruppe med base i Helsinki. Gruppen er kendt for at skubbe til grænserne for traditionel træblæsermusik og for at blande elektroniske elementer med klassisk musik for at skabe unikke lydoplevelser. Hans arbejde med Tölöläb understreger hans alsidighed og vilje til at udforske nye musikalske territorier.

Salovaara er dybt engageret i kammermusik og samarbejder regelmæssigt med komponister om at udvide fagottens solo- og kammerrepertoire. Hans bidrag til kammermusikken er præget af en passion for improvisation og en stor interesse for samtidsmusik. Det har fået ham til at arbejde på flere innovative projekter, der bringer nye kompositioner og friske fortolkninger til scenen.

Som solist har Salovaara optrådt med forskellige orkestre, hvor han har demonstreret sin tekniske dygtighed og sine udtryksfulde evner. Hans solopræstationer er kendt for deres lyriske skønhed og dybden i hans musikalske fortolkninger, som engagerer både publikum og kritikere.

Uden for sit professionelle liv er Antti Salovaara en ivrig løber og sportsentusiast. Han nyder at diskutere sport og holder sig aktiv gennem sine sportslige aktiviteter, som giver et afbalanceret modspil til hans musikalske bestræbelser.

Antti Salovaaras karriere som fagottist er kendetegnet ved hans omfattende uddannelse, professionelle resultater og innovative bidrag til både traditionel og moderne musik. Hans arbejde med Esbjerg Ensemble og Tölöläb viser hans alsidighed og engagement i at skubbe grænserne for den klassiske musik. Salovaara fortsætter med at optræde og samarbejde og er fortsat en vigtig figur i fagotmusikkens verden, dedikeret til at udvide instrumentets repertoire og inspirere nye generationer af musikere.

 

Kristoffer Nyholm Hyldig

klaverKristoffer Nyholm Hyldig, klaver

Kristoffer Nyholm Hyldig er en fremtrædende dansk pianist fra Bornholm, der er kendt for sine fortolkninger af den franske komponist Olivier Messiaens soloklaverværker. Han dimitterede fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2010, hvor han studerede hos professor Niklas Sivelöv og Tove Lønskov. Hans kammermusikdebut kom i 2016 med Trio Nord.

Som solist har Hyldig optrådt med prominente orkestre, herunder Aalborg Symfoniorkester, CPH Phil og Det Kongelige Kapel. Han optræder ofte i musikforeninger og på festivaler, både i Danmark og internationalt. Hans internationale optrædener omfatter koncerter i Italien, Tyskland, Polen, England, Kina og USA med bemærkelsesværdige koncerter i Carnegie Hall i New York.

Siden 2006 har Hyldig udgivet adskillige indspilninger med lieder, kammermusik og soloværker af komponister som Debussy, Ravel, Messiaen, Bent Sørensen og Hindemith. Han er aktivt involveret i forskellige kammermusiksamarbejder, herunder Messiaen Quartet Copenhagen og et lieder-partnerskab med den internationalt anerkendte Wagner-sopran Brit-Tone Müllertz.

Hyldig har modtaget flere prestigefyldte priser, bl.a. juryens specialpris ved EU Piano Competition i 2009, Jakob Gades Legat, Léonie Sonnings Stipendium og Danske Musikkritikeres Kunstnerpris.

Derudover er han en del af Bruun Hyldig Duo med mezzosopranen Hetna Regitze Bruun. Siden 2006 har duoen specialiseret sig i det 20. århundredes repertoire, især Messiaens vokalmusik. De har optrådt i Danmark, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien og USA og har høstet stor anerkendelse for deres indspilninger, herunder Naxos-udgivelsen af Messiaens "Harawi" og andre værker af danske komponister.

Kristoffer Hyldig er fortsat en markant skikkelse på den danske musikscene, kendt for sin tekniske dygtighed, ekspressive dybde og dedikation til moderne og klassisk repertoire.

Michel Camille

Michel Camille, bratschMichel Camille

Michel Camille har været en integreret del af Esbjerg Ensemble siden 1995 som bratschist og fra 1997 til 2001 som kunstnerisk leder af ensemblet. I 1999 grundlagde han Esbjerg Internationale Kammermusikfestivalhvor han fortsat fungerer som kunstnerisk og administrativ leder. Under hans ledelse har festivalen blomstret, samarbejdet med Danmarks mest bemærkelsesværdige komponister og inviteret fremtrædende kammermusikere og solister fra hele verden og dermed etableret en vigtig kulturel begivenhed i Danmarks musikalske landskab.

Esbjerg Ensemble, Danmarks mest anerkendte professionelle internationale kammerensemble, er kendt for sine dynamiske optrædener og sit engagement i moderne og klassisk repertoire og bidrager væsentligt til den danske musikscene.

Michel Camilles musikalske rejse begyndte tidligt, da han som 11-årig vandt et fuldt stipendium til Wells Cathedral School, hvor han fik en intens musikalsk uddannelse. Denne prestigefyldte specialiserede musikskole gav ham grundig træning og hyppige muligheder for at optræde, både som solist og ensemblemusiker. I denne formative periode havde Michel Camille det privilegium at optræde med legendariske personligheder som Yehudi Menuhin, Yfrah Neamen, Norman del Mar og Igor Ozim og fremvise sit talent i koncertsale over hele Europa og længere væk.

Som 18-årig blev Michel Camilles spirende talent anerkendt med adskillige priser for hans solo- og kammermusikoptrædener i London. Han vandt "Premier Prix" på Guildhall School of Music, hvor han studerede under den anerkendte professor David Takeno, og senere "Concerto Prize" på Banff Fine Arts, hvilket cementerede hans ry som en formidabel bratschist. Hans tidlige professionelle karriere omfattede vigtige roller som førstebratschist i prestigefyldte orkestre som Academy of St. Martin in the Fields, London Musici, BBC Symphony Orchestra, Scottish Chamber Orchestra og City of London Sinfonia.

Michel Camille valgte at dedikere sig helt til kammermusik og har siden optrådt meget på den internationale scene. Hans samarbejde spænder over både klassiske og moderne genrer, hvor han arbejder med anerkendte internationale kammerensembler og bidrager til et levende og mangfoldigt repertoire. Som kunstnerisk leder er Michel Camille kendt for sine innovative programmer og kreative samarbejder, som ofte blander musik med andre kunstformer som f.eks. dans og dukketeater. Hans initiativer har bragt friske og farverige dimensioner til kammermusikscenen og ydet et væsentligt bidrag til dens udvikling og tilgængelighed.

Ud over sin optræden og sine instruktørroller har Michel Camille også været en dedikeret underviser, der har vejledt unge musikere og delt sin ekspertise gennem masterclasses og workshops. Hans engagement i musikuddannelse og samfundsengagement understreger hans dedikation til at fremme den næste generation af musikere og udvide kammermusikkens rækkevidde.

Michel Camilles karriere er præget af en dedikation til at berige kammermusikscenen med dynamiske optrædener og kreativt kunstnerisk lederskab. Hans arbejde har ikke kun fremmet hans eget kunstneriske virke, men har også haft en varig indvirkning på det musikalske samfund og inspireret både publikum og andre musikere.

da_DKDansk