EICMF – 1999-2014

2012 - "Dreamland"

2012'Fransk kammermusik, når det er allersmukkest' præsenteredes blandt andet ved den unge stjernesopran Helena Juntunen og koncertpianisten Henri Sigfridsson.
Helena Juntunen kunne tillige høres i den danske førsteopførelse af værket “Dreamland”, skrevet af Danmarks i udlandet mest berømte komponist, Poul Ruders, der ligeledes var gæst ved festivalen.
Programmet bød også på Brahms, og - som altid - en række sjældent hørte musikalske perler, blandt andet Brett Deans 'Voices of Angels' for strygere og klaver, samt Peter Eötvös'Two poems to Polly' - for a speaking cello player.
I 37 år havde Niels Christian Øllgaards dedikation til Esbjerg Ensemble, og siden 1999 også hans centrale rolle i Esbjerg International Chamber Music Festival, været af umådelig betydning. I 2012 bød vi velkommen til finske Sini Simonen.

2011 - Mostly Mozart

2011Titlen var langtfra ensbetydende med, at der 'kun' spilledes Mozart. Programmet var eksotisk på mange måder: Den farverige brasilianske Heitor Villa-Lobos præsenteredes ved flere koncerter og danske Poul Ruders havde skrevet en Cha-cha-cha! Der var også et virtuost element, da fortidens store violinistkomponister Fritz Kreisler og Eugène Ysaÿe fik en ny tur i rampelyset.

2010 - Karneval

2010"Carnaval", inspireret af og komponeret under karnevalet i Leipzig i 1835, var del af temaet for årets festival, som satte fokus på komponisten Robert Schumann og hans samtidige – ved otte koncerter fra søndag den 22. til søndag den 29. august.

2009 - “Omkring Mendelssohn”

2009EICMF præsenterede tyske og østrigske mesterværker. Kammermusik direkte eller indirekte inspireret af Felix Mendelssohn, eller som han var inspireret af. Programmet var en perlerække af såvel kendte som sjældent opførte værker.

2008 "Sounds of Silence"

2008Festivalens 10 års jubilæumssæson. Mendelssohn, Dvorak, Ravel, Stockhausen, Schumann, Elgar m.fl. i "Sounds of Silence"

2007 - Stemmer i Eksil

2007Særlig den politisk turbulente tid lige før og efter de to verdenskrige tvang mange komponister, kunstnere og musikere til langvarige ophold i andre lande end deres fødeland. De usikre livsbetingelser, som livet i landflygtighed bød på og længslen efter moderlandet kombineret med fascination af det nye hjemlands kunst og kultur, fik måske netop disse komponisters musik til at fremstå som særlig kraftfulde musikalske vidnesbyrd i de eksistentielle spørgsmål, mennesker og kunstnere til alle tider har stået oven for.

2006 - Gran Partita

20062006 var på mange måder præget af 250-året for Wolfgang A. Mozart. Den unge mand, der jo kun blev 35 år, nåede at skrive enorme mængder kammermusik. EICMF tog sit udgangspunkt i et af Mozarts hovedværker – den store Serenade no. 10, Gran Partita.

2005 - Beethoven & Brahms

2005Den klassiske musiks helt store figurer, Beethoven og dennes selvudnævnte og naturlige efterfølger, Brahms.
Hele tre af Beethovens monumentale klavertrioer og Brahms´ smukke klarinetkvintet var på programmet, tillige med et sideløbende tema med værker af norske komponister.

2004 - Schubert og Xenakis

2004Særlig fokus på værker skrevet i de sidste år af Schuberts korte liv. Værker, der med sine smukke melodier, harmoniske forløb og sværmeriske karakter nærmest er blevet et symbol på den roman-tiske periode, ikke blot i musikken, men også i den øvrige kunst og litteratur. Som en kommentar og kontrast til Schubert havde også musik af den fransk/græske komponist Iannis Xenakis en central rolle.

2003 - "En ko på taget, Dead Elvis o.a."

2003Festivalen tog udgangspunkt i en række værker af den ungarske komponist György Kurtág, som samme år modtog Lèonie Sonnings Musikfonds pris.
Et andet indslag var tysk dukketeater i en opførelse af Stravinskij's Historien om en Soldat.

2002 - Per Nørgård /Tjekkiet

2002Foruden væsentlige værker af festivalkompo-nisten Per Nørgård var der under EICMF 2002 også fokus på de tjekkiske komponister Smetana, Dvořák og Janáček.

2001 - "SCHÖNBERG, NORDHEIM & SPANSKE RYTMER"

2001Centrale værker af Arnold Schönberg samt perler fra det klassiske repertoire. Arne Nordheims 70 år fejredes med seminar og komponist-workshop. Desuden blev Prokofievs Kvintet opført med to dansere under koreograf Esa Alanne.

2000 - "JOHANNES BRAHMS O.A."

2000Foruden en række af Brahms' værker side om side med andre af kammermusikkens klassikere, bød EICMF 2000 på kormusik og også Hindemiths "Acht Stücke", som Thomas Winding lagde historie og stemme til.

1999

1999Internationalt anerkendte kammermusikere i samarbejde med Esbjerg Ensemble gav navnet til den første kammermusikmusikfestival.

Også Dame Margaret Price gæstede festivalen. Anders Koppel var festivalkomponist.

Oplevelser, sanser og følelser

Lige siden jeg etablerede Esbjerg International Chamber Music Festival i 1999 har jeg med stadig intensitet stræbt efter at invitere eksklusive solister og få dem til at spille sammen i forskellige kombinationer. Alle har de bred erfaring fra verdens mest prestigefyldte koncertsale og er kendte for deres evne til at kommunikere musikken ud til publikum.
Disse udenlandske gæster samarbejder med danske talenter i en særdeles kreativ atmosfære, så den samlede erfaringsmængde i fællesskab muliggør ”store opførelser” af det kendte – og til tider det mindre kendte – kammermusikrepertoire. Men hvad er en ”stor opførelse”? Det er en opførelse hvor det opleves som om musikken skabes på stedet, at den spilles for første gang uanset at vi alle kender den, og hvor der ikke synes at være forskel på den kunstneriske skabelse hvad enten man er musiker eller komponist.
Min rolle som planlægger, programlægger, skemalægger, tovholder og bratschist er at træde frem når det er nødvendigt; men også træde tilbage for at give mulighed for at alle brikker kan falde på plads. Og med en så formidabel samling kunstnere der yder til grænserne af menneskelig formåen, går det ofte nemmere end jeg kunne have drømt om – når bare noderne ankommer i rette tid!

Sammen med jer, kære publikum, er det vores mål at præsentere smukke melodier med krystallinsk klarhed og musikalsk logik. Men det kan ikke opleves og forstås uden jeres følsomme lytten og den modtagelighedsatmosfære vi tilsammen skaber. Sådan er musikkens natur også; den er der ikke kun for at blive tænkt over; men også for at kunne sanses og føles.

Michel Camille, administrativ og kunstnerisk leder

"Man er knapt er landet i Billund før første prøve starter..."

Det er altid en stor fornøjelse at arbejde med Ernst Kovacic, en af de mest kreative og interessante violinister i verden. Mens vi er yderst taknemmelige for at spille med ham, har han for sin del udtalt hvordan han finder "programlægning, planlægning og de medvirkendes høje professionelle niveau udfordrende, og at det skønt hårdt arbejde absolut er det hele værd, selv om man knapt er landet i Billund før første prøve starter..."

Cellisten Marko Ylonen, en musiker som spiller med kraftfuld stil og skønhed – violinisten Steven Dann, som med sin smukke tone samtidig besider en imponerende indstilling til begrebet kammermusik – Juhani Lagerspetz, en af de mest alsidige og kreative af verdens pianister: Sådanne musikere har jeg sat på arbejde fra tidlig morgen til sen aften, for kun at se dem bidrage entusiatisk til prøve- og koncertarbejdet med uendelig indsigt.

I EICMFs historie har der lykkeligvis været meget lidt sygdom. Festivalen er meget udfordrende for de medvirkende, som ofte hver medvirker i op til syv store værker med skiftende besætninger på en uge. Hvis blot én mangler vælter korthuset. I 2008 måtte jeg selv i hast forlade prøverne, da min femårige søn Vincent havde brækket armen i børnehaven. Heldigvis var han ikke for forskækket, og bruddet helede da også fint.

En tidlig tirsdag morgen dukkede David Grimal op og sagde nærmest paralyseret: "Hvor en min violin?" Vi forsøgte at berolige ham, og fandt samtidig ud af hvor han havde været den foregående aften. Efter adskillige forgæves telefonopkald, gik jeg ned til Maremma, byens fremragende toscanske restaurant, for at vække ejeren. Han konstaterede grinende at han kunne have åbnet en kæde af restauranter havde han blot været hurtig nok ! Samtidig modtog jeg besked om at Tuva Semmingsens stemme nu også var forsvundet. Jeg slog to fluer med ét smæk: David kunne få sin uvurderlige Stradivarius tilbage, hvis han ville spille Debussys sonate samme aften med pianisten Juhani. De sagde begge ja.

Samme aften under koncerten knækkede D-strengen på min bratsch under den hurtige sats i Saint-Säens Klaverkvartet. Jeg åbnede bratschkassen og kom i det øjeblik i tanke om, at jeg havde skiftet den sidste jeg havde en uge tidligere. Steve Dann løb straks til sit hotel for at hente en D-streng. Publikum var noget forvirrede, og de næste tyve minutter forsikrede David Grimal, Marko Ylonen og Juhani Lagerspetz at han nok "var tilbage om et øjeblik". Festivalens tema var “Sounds of Silence”, men det var nu ikke min intention at stilheden skulle være så markant !


Michel Camille, kunstnerisk leder
EICMF 2008

Kontakt

EICMF

Ledelse