"Musik uden grænser" EICMF 2015

Dansen, livsberuselsen, fryden, fantasien, folkeligheden, forunderligheden og det grænseløse har til alle tider været ingredienser i musikken – hvad enten det har været den folkelige musik, kirkens musik, adelens musik, borgerskabets musik og kunstmusikken.

Musikken har altid været skabt og spillet af disse typer, der bruger hele deres liv på at beherske et instrument, har fyldt deres hoveder med melodier og rytmer og musikken er blevet skabt af en endeløs række af genier, særlinge, enspændere og familiemennesker der alle har haft denne besynderlige trang til at sætte toner sammen i mønstre og former og således forsøge at fange en sansning, en fornemmelse, en stemning eller konstruere sig frem til nye sammenhænge og hidtil ukendte verdener – blot ved hjælp af lidt nodepapir.

Musikken har udviklet sig til alle tider – og i alle retninger – til tider er de forskellige strømninger flydt sammen for en tid, for så at skilles igen – til tider har der været stor afstand mellem folkets og elitens musik og til tider har forskellige genrer haft så travlt med at definere sig selv at de har været uopmærksomme på at også deres musik kun var en mulighed blandt uendeligt mange musikalske udtryksformer.

I vores tid er det som om at der generelt er en større forståelse for at mange forskellige slags musik kan indeholde store kvaliteter – nu kan vi lade os glæde eller berige af både Bach, Brahms og Beatles – og der er vist ikke længere nogen der ser ned på jazz?

For snart 100 år siden var guitaren ikke velset i den klassiske koncertsal, i vores tid har harmonikaen været dømt ude men de tider er forbi.

Ved årets Klassiske Festival i Esbjerg EICMF er netop harmonikaen i centrum – ikke mindst i kraft af dens betydning som tangoinstrument – og her har vi den igen! Er tango nu blevet klassisk kammermusik?
Ja det er den til en vis grad – Stravinsky skrev en tango allerede i 30´erne; men når vi siger tango nu omstunder er det som regel den argentinske Nueva Tango som Astor Piazolla står Fadder til vi tænker på. Uanset at Finland stadig er et lige så stort tangoland som Argentina …

Som om det ikke var nok at sætte tango på programmet på en klassisk musikfestival fortsætter EICMF med at leve op til sit ry som en af vores mest progressive og vidtspændende kammermusikfestivaler ved at præsentere en pæn mængde ny musik, en pæn mængde "sjælden" musik af mindre kendte, men højt begavede komponister og i år er Festivalen ekstra aktuel og normbrydende ved at præsentere en række værker af det britiske fænomen Thomas Adés, der senere på året får den store Sonning Musikpris.
Adés er et unikum som pianist, dirigent og komponist og han er ikke kostforagter hvad angår det rent musikalske: To af de værker vi skal høre af ham på årets festival er hans arrangementer af engelske pop/rock-hits fra 80´erne. For ikke så længe siden ville man så have skrevet at vi også skal høre nogle af hans mere seriøse værker; men sådan er det ikke rigtigt længere – et klaverstykke med usædvanlige taktarter som 2/6, 9/12 eller 5/20 og en forholdsvis udfordrende harmonik er ikke længere en mere interessant ting end et begavet arrangement af et Ska-hit. Vi må lære at leve med det og glæde os over de godbidder der trods alt stadig falder af undervejs – og når vi tænker efter er der jo også værker af både Beethoven, Haydn, Richard Stauss osv. som vi ikke behøver høre igen – fuldstændigt som vi har det med en slager fra vores ungdom.

Man kunne have begyndt med at fortælle om at årets program på EICMF er et af de modigste festivalprogrammer på en kammermusikfestival i årevis, men vi praler jo ikke på den måde her, så det skal blot nævnes at der både er Schubert, Beethoven og Brahms på programmet; men at det der springer mest i øjnene er de navne man ikke kender så godt – om overhovedet: Madsen, Bliss, Veress, Lundquist og Benjamin.
Vær sikker på at der er noget i vente når disse komponister er på programmet i den på en gang kræsne og altædende Esbjerg International Chamber Music Festival!

Vel mødt!

Kontakt

EICMF

Ledelse