Begivenhedskalender

Foregående måned Foregående dag Næste dag Næste måned
efter år efter måned efter uge I dag Søg Vælg ny måned
Johann Sebastian Bach: Goldberg Variationer for strygetrio. Kannikegården, Ribe
Fredag, 07 August 2020, 16:30
Kontakt www.eicmf.dk

Johann Sebastian Bach: Goldberg Variationerne for strygetrio BWV 988 (arr Dmitry Sitkovetsky)
Eleutheria Trio
Kana Sugimura, violin - Michel Camille, bratsch - Franz Ortner, cello

 

 

Johann Sebastian Bach: Goldberg Variationer for strygetrio

Alle kalder dem Goldbergvariationerne, men det hedder de egentlig ikke. Da Bach lod værket trykke i 1742, var det med titlen "Klaverøvelse, bestående af en arie med forskellige variationer, for cembalo med to manualer. "


Den populære titel stammer fra den første biografi om Bach, skrevet af musikhistorikeren J.N. Forkel. Her står at værket blev bestilt af den russiske gesandt ved hoffet i Dresden, grev Hermann von Keyserlingk. Greven led af søvnløshed og ville gerne have noget behagelig musik som hans cembalist Johann Gottlieb Goldberg kunne spille for ham i de lange nætter. Bach leverede sine variationer, og greven blev begejstret og ville høre stykkerne om og om igen. Det manglede også bare. Der er tale om et hovedværk, ikke blot i Bachs produktion, men i musikhistorien i det hele taget.


Men måske har greven og Goldberg slet ikke noget med sagen at gøre. I dag mener eksperterne at historien sandsynligvis er opdigtet. Den er ikke omtalt noget andet sted end i Forkels biografi som blev udgivet mere end halvtreds år efter Bachs død. Og da variationerne blev skrevet, var Goldberg en dreng på fjorten som næppe kunne have tumlet det lange og vanskelige værk. Endvidere: Når en komponist dengang afleverede et bestillingsarbejde til en højtstående person, plejede der at være trykt en tilegnelse på titelsiden - men det er der ikke på Bachs Klaverøvelse. Og endelig, hvis vi skal helt ned på jorden: musikken kan bestemt ikke siges at være søvndyssende.


Tilhængere af Goldberg-historien anfører at Forkels bog bygger på lange samtaler med Bachs søn Carl Philipp Emanuel og derfor har en høj grad af troværdighed. De påpeger også at Goldberg var en virtuos der som barn blev undervist på cembalo og orgel af ingen andre end Bach selv - og mesteren betegnede Goldberg som en af sine bedste elever. Så drengen kunne måske alligevel have tacklet de svære variationer.


De lærde strides, og sandheden kommer nok aldrig for dagen. Titlen Goldbergvariationerne har nu været i brug så længe at den vil blive stående uanset hvad der sker. Det er da også lige meget hvad man kalder musikken. Bare man hører den. Goldbergvariationerne skal høres mindst én gang i livet oplevet som den store sammenhæng de er.


Og hvis man lige skal have en lille bitte nøgle til nu at høre på 30 variationer så er det den at man ikke skal høre efter variationer i melodien som en Mozart vuille have gjort det. Dette er barokvariationer, og det betyder, at der varieres over basmelodien, det harmoniske fundament, der varieres lidt hele vejen igennem (dog det meste af tiden hørbart) mens det der spilles ovenpå bassen følger nogle helt andre regler – for regler er der, når det er Bach – men for nu er det nok at vide at man kan lade ørerne klamre sig til bassen, så skal man nok blive fulgt godt igennem det timelange værk.

Sted: Processionsgang, Kannikegården, Torvet 15, 6760 Ribe
Billetpris: Kr.100
Billetter kan købes ved indgangen

Kontakt

EICMF

Ledelse