En hjertelig velkomst til festival

På trods af de vanskeligheder vi alle står overfor under denne pandemi, har vi som musikere det stærkeste ønske om at spille for jer. Det er umuligt at lukke ned for det, selv midt i en pandemi, for at spille er det vi altid har gjort, siden vi var helt unge.

Det er lykkeligt, at Esbjerg Ensemble, der har eksisteret siden 1967, har kunnet opretholde sin rutine i denne periode, omgivet af kreative folk, og nå ud til tusinder af lyttere og seere gennem online optrædender og radioudsendelser.

Som musikere tiltrækkes vi af denne festival og muligheden for at optræde ”live”. Vi vil blandt andet opføre nogle af de største musikværker, skrevet af Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Johannes Brahms, Gabriel Fauré, Antonin Dvorak, Ludwig van Beethoven, og endog teater- og jazzmusik, herunder et værk af vor tids største jazztrompetist, Wynton Marsalis.

Et af højdepunkterne i år bliver en præsentation af et stykke 900 år gammel musik af den kvindelige komponist Hildegard von Bingen. Hildegard var en bemærkelsesværdig kvinde. Som barn blev hun af sine forældre lovet til Kirken, og hun tilbragte det meste af sit liv i celleagtige omgivelser, kun sammen med en håndfuld andre nonner. Som 40-årig stod hun frem som en frimodig kvinde, der rådgav paver og kejsere, kæmpede for kirkereformer og skrev musik, som hun insisterede på var inspireret af engle. Hun var en produktiv forfatter, filosof, kristen mystiker, visionær og anses af mange som grundlægger af den videnskabelige naturhistorie i Tyskland. Hun er en af de mest kendte komponister af monofon kirkemusik, dvs. en helt enkel melodi uden ledsagende akkorder, og hun er blevet en af de mest indspillede i moderne tid.

Hendes karakter var til tider stålsat, beslutsom og myndig, men nonnerne, som trivedes i det kloster hun var leder af, og hvor hun levede i 80 år, nød usædvanlig frihed, som f.eks. at gå med langt hår, uden slør og endda med blomster i! Ikke alene er hun blevet helgenkåret, hun hyldes også som en af de tidligste feminister og som en New Age guru.

Det er blevet klart, at musik ikke bare reflekterer sin egen tid, men tidløst bliver ved at udfordre, stimulere, oplive og trøste.

Nu da vi har mulighed for at nå ud og optræde ”live”, mærker man, at musikerne i tæt dialog og med engagement stræber efter at viderebringe fortællingen i musikken og dens enorme palet af følelser, fra det mest intime til det helt udadvendte. Det er så inspirerende at være omgivet af kreative mennesker, som udfordrer én til at yde sit allerbedste. Noget sådant bør aldrig tages for givet.

Det er udmattende at være aktiv musiker, somme tider med en 10-12 timers arbejdsdag; men det er en dag, hvor vi ikke blot spiller i vores eget lokale, det er en dag, hvor vi når ud til omverdenen.

Esbjerg Internationale Kammermusikfestival blev til på privat initiativ og er nu i sit 22. år. Berømte gæstemusikere fra hele verden bliver inviteret til dette internationale kunstnerfællesskab, hvor vi arbejder i nye konstellationer og danner nye relationer. Som i alle de foregående år er musikerne i Esbjerg Ensemble lykkeligvis med også i år i 15 koncerter fra 6. til 23. august. Disse finder sted i Ribe, Hjerting Kirke, Treenighedskirken og Vor Frelsers Kirke i Esbjerg, 5 koncerter i Nordby og Sønderho på Fanø, og endelig i den smukke koncertsal på Musikkonservatoriet, hvor den berømte hollandske sopran Francine Vis og den verdenskendte norske pianist Christian Ihle Hadland medvirker for første gang i denne festival.

- Vel mødt til EICMF 2020

kunstnerisk leder: Michel Camille

Kontakt

EICMF

Ledelse