Spring til hovedindhold
Beethoven

Mere Beethoven II

Sønderho Kirke, Fanø. Onsdag den 30. juli 2025 kl. 19.30

ENKELTBILLETTER

All-inclusive festivalbillet KR. 700,-

Sønderho Kirke, Fanø. Onsdag den 30. juli 2025 kl. 19.30

Beethoven: Strygetrio i Es-dur, op. 3

Francois Devienne: Kvartet for fagot, violin, bratsch og cello i g-mol, op. 73

Beethovens første større værk for strygere alene var ikke en strygekvartet. Det synes at have været en bevidst plan fra hans side - ligesom det var at begynde sin publicerede produktion med tre klavertrioer. Ved at gøre dette brugte han former, som ikke allerede var grundigt opdateret af Haydn og Mozart, hvilket gav ham selv plads til innovation og lettede noget af det pres, han utvivlsomt oplevede, da han flyttede til Wien.

Det første af fem værker for strygetrio har sine rødder i Bonn og ser ud til at være bestilt til en strygekvartet, men derudover er der meget lidt kendt eller skrevet om dets oprindelse. Færdiggørelsesdatoen er også usikker, men er blevet indsnævret til 1795 - med den sikre udgivelsesdato 1797 i Wien. Den blev dedikeret til grevinden af Browne, hustru til hans protektor grev Johann Georg von Browne.

Selv om Mozart næsten ikke brugte strygetrioen, var hans ene store værk, den Divertimento i Es-dur K563et anerkendt mesterværk, er inspirationen til dette stykke. Ud over at befinde sig i den samme toneart Es-dur har Beethovens værk også seks satser, hvor der anvendes danseformer "af serenadetypen", som Daniel Heartz bemærker - for ikke at nævne en langsom sats i As-dur, igen efter Mozarts forbillede. Beethovens nyskabelse er at presse trioens evner endnu længere, med en fyldig skrivning, der ofte bringer stykket ud over tre og endda fire stemmer med brug af dobbeltanslag (spillerne bruger mere end én streng samtidig).

François Devienne (1759-1803) var en af sin tids mest berømte blæsere, kendt både som en virtuos fløjtenist og en begavet fagottist. Devienne blev ofte kaldt "den franske Mozart" på grund af sit lette anslag og sin elegante stil, og han var en central figur i det parisiske musikliv omkring tiden for den franske revolution. Han var en af grundlæggerne af det nyoprettede Pariser Konservatorium og komponerede en lang række værker, der viste blæseinstrumenternes udtryksfulde potentiale.

Den Kvartet i g-mol, op. 73 for fagot, violin, bratsch og cello afslører Deviennes flair for at kombinere yndefuld lyrik med livligt samspil mellem stemmerne. Stykket er skrevet i de sidste år af hans liv og viser fagotten ikke bare som et støttende basinstrument, men som en fuldt syngende stemme, der indgår i en ægte samtale med strygerne. Valget af g-mol - en toneart, der ofte forbindes med drama og intensitet - giver musikken en lidt mørkere følelsesmæssig farve, selvom den overordnede tone forbliver poleret og fuld af charme.

Med sin balance mellem virtuose passager og flydende melodier giver denne kvartet fagotten en sjælden plads i kammermusikrepertoiret og fremhæver Deviennes evne til at blande klassisk stil med en karakteristisk fransk elegance.

Beethoven: Strygetrio i Es-dur, op. 3
I. Allegro con brio
II. Andante
III. Menuetto: Allegretto
IV. Adagio
V. Menuetto: Moderato
VI. Finale

Francois Devienne: Kvartet for fagot, violin, bratsch og cello i g-mol, op. 73
I. Allegro
II. Adagio
III. Rondo: Allegretto

Beethoven med mere

Tim Crawford - violin, Michel Camille - Viola, Philip Skye Graham - cello, Antti Salovaara - Fagot

da_DKDansk