Spring til hovedindhold

Årets kunstnere

Maria Włoszczowska, violin

Den polske violinist Maria Włoszczowska er anerkendt for sit alsidige musikerskab og optræder som solist, instruktør/koncertmester og kammermusiker.
Maria begyndte sæsonen 2022/23 med sin solodebut ved BBC Proms, hvor hun opførte Kaija Saariahos Vers toi qui es si loin med Royal Northern Sinfonia og Dinis Sousa. Som leder af Royal Northern Sinfonia dirigerer hun også en række programmer; et af denne sæsons højdepunkter er at dirigere og opføre Beethovens violinkoncert. I udlandet debuterer Maria i Hong Kong på Hong Kong Musicus Festival og bliver en del af violinfakultetet på Yellow Barn i Vermont.

I sidste sæson gav Maria sin recitaldebut i New York på 92NY sammen med Jeremy Denk, hvor hun fremførte alle seks Bach-sonater for violin og klaver, og de vender tilbage sammen i denne sæson på Lammermuir Festival.

Hun optræder regelmæssigt i Wigmore Hall og på internationale festivaler som Musikdorf Ernen i Schweiz, Lammermuir Festival og IMS Prussia Cove samt et ophold på Yellow Barn. Fremtrædende kunstnere som Jeremy Denk, Bengt Forsberg og Dinis Sousa har optrådt sammen med hende, og andre kammermusikpartnere har været Thomas Adès, Alasdair Beatson, Philippe Graffin, Benjamin Grosvenor, Steven Isserlis, Steven Osborne, Hyeyoon Park, Timothy Ridout og Doric String Quartet. I denne sæson lanceres også Valo-kvartetten, som hun leder; de optræder første gang i Bruxelles i regi af Festival Resonances.

De seneste sæsoner har budt på projekter som gæsteleder for Chamber Orchestra of Europe og Deutsche Kammerphilharmonie Bremen og solooptrædener med britiske og internationale ensembler, herunder symfoni- og kammerorkestre i hendes hjemland Polen. I denne sæson vender Maria tilbage til Leipzig for at optræde som solist med Reinhard Goebel og Neues Bachisches Collegium Musicum i Gewandhaus.

Hun har modtaget Royal Philharmonic Society's Emily Anderson Prize, Hattori Foundation Senior Award og Polens kulturministers pris for national arv, og hun bosatte sig i Storbritannien efter at have afsluttet sine studier på Guildhall School of Music and Drama med den ungarske violinist og dirigent András Keller. I 2018 vandt hun både førsteprisen og publikumsprisen ved XXI Leipzig International Johann Sebastian Bach Competition. Maria spiller på en violin af Francesco Stradivari.

Alexi Kenney, violin

Violinisten Alexi Kenney skaber en karriere, der trodser kategorisering, og følger sine interesser, sin intuition og sit hjerte. Han er lige hjemme i at skabe eksperimentelle programmer og bestille nye værker, spille solo med store orkestre over hele verden og samarbejde med nogle af vor tids mest berømte musikere. Alexi har modtaget et Avery Fisher Career Grant og en Borletti-Buitoni Trust Award.

Højdepunkterne i Alexis sæson 2023/24 er, at han optræder som solist med Dallas, Pittsburgh og Milwaukee Symphony, leder et program, han selv har skabt, med New Century Chamber Orchestra og debuterer med en ny udgave af sit projekt Shifting Ground på Baryshnikov Arts Center og Ojai Festival i samarbejde med den nye medie- og videokunstner Xuan. Shifting Ground blander skelsættende værker for soloviolin af J.S. Bach med stykker af Matthew Burtner, Mario Davidovsky, Nicola Matteis, Kaija Saariaho, Paul Wiancko og Du Yun samt nye bestillingsværker af komponisterne Salina Fisher og Angélica Negrón.

I de seneste sæsoner har Alexi været solist med Cleveland Orchestra, San Francisco Symphony, l'Orchestre de la Suisse Romande, Detroit Symphony, Rochester Philharmonic, Indianapolis Symphony, Gulbenkian Orchestra, St. Paul Chamber Orchestra, Oregon Symphony, Louisville Orchestra og l'Orchestre de Chambre de Lausanne samt i en rolle som play-conductor som gæsteleder for Mahler Chamber Orchestra. Han har spillet recitals i Wigmore Hall, på Carnegie Halls 'Distinctive Debuts'-serie, Lincoln Centers Mostly Mozart Festival, Philadelphia Chamber Music Society, 92nd Street Y, Mecklenberg-Vorpommern Festival og Isabella Stewart Gardner Museum. Alexi er vinder af Concert Artists Guild Competition 2013 og vinder af Menuhin Competition 2012, og han er blevet portrætteret af Musical America, Strings Magazine og The New York Times og har skrevet for The Strad.

Kammermusik er fortsat en stor del af Alexis liv, og han optræder regelmæssigt på festivaler som Caramoor, ChamberFest Cleveland, Chamber Music Northwest, Kronberg, La Jolla, Ojai, Marlboro, Music@Menlo, Ravinia, Seattle og Spoleto. Han er en af grundlæggerne af Owl - en omvendt kvartet, der blev kaldt en "drømmegruppe" af New York Times - sammen med bratschisten Ayane Kozasa, cellisten Gabe Cabezas og cellisten og komponisten Paul Wiancko. Alexi er også alumne fra Bowers-programmet (tidligere CMS 2) ved Chamber Music Society of Lincoln Center.

Alexi er født i Palo Alto i Californien i 1994 og er uddannet fra New England Conservatory i Boston, hvor han fik et Artist Diploma som elev af Miriam Fried og Donald Weilerstein. Tidligere mentorer i Bay Area omfatter Wei He, Jenny Rudin og Natasha Fong. Han spiller på en violin lavet i London af Stefan-Peter Greiner i 2009 og en bue af François-Nicolas Voirin.

Uden for musikken nyder Alexi hojicha, modernistisk design og arkitektur, at bage til venner (især denne skovhuggerkage) og at gå kilometervis i enhver by, hvor han befinder sig, mens han lytter til podcasts og Bach på repeat.

Pablo Hernán Benedí, violin

Pablo Hernán Benedí er født i Madrid og begyndte at studere på Padre Antonio Soler-konservatoriet i San Lorenzo de El Escorial med Polina Kotliarskaya. I 2009 flyttede han til London for at fortsætte sine studier på Guildhall School of Music and Drama med David Takeno og András Keller og blev støttet af stipendier fra MMSF, Juventudes Musicales og La Caixa. Siden Pablo var 14 år, har han haft regelmæssig kontakt med Gordan Nikolic, som har været med til at forme og fremme hans udvikling.

I 2010 blev han medlem af Chiaroscuro Quartet, som han har optrådt med i store koncertsale som Wigmore Hall i London, Carnegie Hall i New York, Konzerthaus i Wien, Boulez Saal i Berlin, Concertgebouw i Amsterdam, Oji Hall i Tokio og Auditorio Nacional i Madrid. De har en omfattende diskografi og er blevet tildelt adskillige priser, herunder Preis der Deutschen Schallplattenkritik i 2015, som er den mest prestigefyldte cd-pris i Tyskland.

Pablo er også en af grundlæggerne af Trio Isimsiz, som blev dannet i 2011. Trioen er i øjeblikket vinder af Bortletti Buitoni Award Fellowship og har også vundet 1. pris og publikumsprisen ved Trondheims internationale kammermusikkonkurrence og 2. pris ved Haydn Wien-konkurrencen. Kommende engagementer omfatter optrædener på Beethoven Haus som en del af deres Complete Beethoven's Chamber music series og de komplette Beethoven Trios i Wigmore Hall i London. Desuden har de bestilt Francisco Colls første trio.

Som solist har Pablo optrådt med bl.a. Philarmonia, London Chamber Players og Concerto Budapest. Han arbejder også regelmæssigt som leder eller sektionsleder med Arcangelo, Concerto Budapest, Chamber Orchestra of Europe og Swedish Radio Orchestra. Pablo spiller på "Alard" J.B Vuillaume fra 1851 og en Andrea Amati fra 1570 med sin kvartet.

Hélène Clément, bratsch

Hélène Clément er født i Frankrig i 1988 og har lært at kombinere sin stolte kærlighed til fransk vin med de engelske ostedelikatesser, da hun flyttede til London i 2013. Hendes voldsomme entusiasme og tørst efter kammermusik- og bratschrepertoiret får hende til konstant at udvide sin musikalske horisont ved at optræde med en lang række forskellige samarbejdspartnere og spille i de mest prestigefyldte koncertsale i Europa og rundt om i verden.

Hun følger sin passion som kammermusiker og har optrådt i Queen Elizabeth Hall og Wigmore Hall i London, Carnegie Hall i New York, Kimmel Center i Philadelphia, Concertgebouw i Amsterdam, Konzerthaus i Berlin, Elbphilharmonie i Hamborg og Cité de la Musique i Paris. Hendes kammermusikpartnere har været Mitsuko Uchida, Elisabeth Leonskaja, Nicolas Altstaedt, Benjamin Grosvenor, Alexander Melnikov og Peter Wispelwey samt Brentano String Quartet og Nash Ensemble.

Siden september 2013 har hun været bratschist i Doric String Quartet, hvor hun får opfyldt sin lyst til at udforske repertoiret i dybden, fra Haydns strygekvartetter til nye bestillingsværker. De seneste højdepunkter omfatter koncerter i Amsterdam Muziekgebouw, Wien Musikverein, Frankfurt Alte Oper, Hamburg Laeiszhalle og De Singel samt regelmæssige optrædener i Wigmore Hall. Desuden har de turneret i Japan, Israel, Australien, Amerika, Asien og New Zealand. Kvartetten har udgivet en lang række indspilninger i eksklusivt samarbejde med Chandos Records. Deres seneste udgivelser omfatter værker af Haydn, Britten, Mozart og Mendelssohn.

Clément er en hyppig gæst på den prestigefyldte Marlboro Music Festival i USA og Prussia Cove i England.

Hun underviser i bratsch og kammermusik på Royal Academy of Music i London. Mentoring og coaching af unge talenter fylder mere og mere i hendes liv, og hun er sammen med sin strygekvartet kunstnerisk leder af Mendelssohn on Mull Festival, en stilling, hvor hun spiller en central rolle i at give unge professionelle inden for kammermusik en uge med intensiv mentoring, coaching og udvikling.

Clement spiller i øjeblikket på en italiensk bratsch fra 1843, som tidligere har været ejet af Benjamin Britten og Frank Bridge. Bratschen er generøst udlånt til hende af Britten Pears Arts.

Isidora Timotijevic, bratsch

Isidora Timotijević blev født i Beograd i Serbien i 1997 og fik sin første violinundervisning som syv-årig. Som 14-årig skiftede hun til bratsch og blev undervist af Tomislav Milosevic. Siden 2015 har hun studeret ved MozarteumUniversitetet i Salzburg hos professor Thomas Riebl. Hun modtager også et stipendium fra International Academy of Music i Liechtenstein, hvor hun regelmæssigt deltager i koncerter og masterclasses.

Hun har vundet adskillige priser ved nationale og internationale konkurrencer, både som solist og som kammermusiker. Isidora optræder regelmæssigt med Deutsche Kammerakademie Neuss am Rhein, Salzburg Chamber Soloists og Camerata Salzburg og giver koncerter i Brasilien, Kina, Tyskland, Hong Kong, Sydkorea, Schweiz og Østrig. Hun har også deltaget i mange festivaler verden over, bl.a. Musique à Marsac (Frankrig), Eggenfelden Klassisch Music festival (Tyskland), Festival Alpenarte (Østrig), Mendelssohn on Mull (Skotland), Olive Classic Festival (Kroatien) og i Festival Next Generation i Bad Ragaz.

Ud over sine kammermusikforpligtelser er Isidora også medlem af Ensemble Esperanza, et ikke-dirigeret kammerorkester bestående af stipendiater fra International Academy of Music i Liechtenstein, som for nylig blev tildelt OPUS Klassik-prisen 2018. Siden 2017 har Isidora været bratschist i Beija-flor Quartet, som hun dannede sammen med sine medstuderende på Motzarteum-universitetet i Salzburg. Hun spiller på en Bernd Hiller-bratsch fra 2015.

Pau Codina, cello

Pau Codina er født i 1988 i Barcelona og begyndte sine cellostudier som 5-årig hos Eulàlia Subirà (Manlleu, Barcelona). Han er uddannet fra Yehudi Menuhin School, Guildhall School of Music and Drama og Chapelle Musicale Reine Elisabeth, hvor han studerede med Louise Hopkins og Gary Hoffman.

Han har optrådt i hele Europa og på mange prestigefyldte steder som Wigmore Hall, Royal Festival Hall, Barbican Hall, Concertgebouw Amsterdam, Flagey, Bozar, Pau Casals Auditorium, L'Auditori de Barcelona og Palau de la Música Catalana Concert Hall i Barcelona, både som solist og kammermusiker. Han har optrådt som solist med orkestre som Franz Liszt Chamber Orchestra of Budapest, Chamber Orchestra of Wallonie, RTVE Orchestra i Madrid, Barcelona Symphony Orchestra og Andorra Chamber Orchestra. Han indspillede også Saint-Saens Suite op.16 for cello og orkester med Royal Philharmonic Orchestra of Liege under ledelse af Christian Arming på pladeselskabet Fuga Libera, og for nylig opførte han Robert Schumanns cellokoncert i a-mol op.129 med Camera Musicae Orchestra (det nuværende Franz Schubert Philharmonia) under ledelse af Salvador Mas.

Uden for koncertscenen har Pau vundet adskillige konkurrencer og priser, såsom MBF's Guilhermina Suggia Award, Kronberg Cello Festival Schlosskonzert Prize, både tredjeprisen og kritikerprisen i Primer Palau Competition i Barcelona og førsteprisen i Concurso Permanente-konkurrencen for Jeunesses Musicales i Spanien. Pau Codina er i dag medlem af Esbjerg Ensemble, Oculi Ensemble og Trio Fortuny.

Tim Crawford, violin

Tim Crawford www2 Tim afsluttede for nylig sin bacheloruddannelse hos Alexander Janiczek på Guildhall School of Music i London, hvor han fik et Concert Recital Diploma og Lord Mayor's Prize for den højeste karakter i hele musikafdelingen og efterfølgende blev inviteret til at vende tilbage som Chamber Fellow. Tim blev født af to violinistforældre og gik på Royal Academy of Music, fra han var 4 år. Han var også korsanger i Temple Choir i London og chefkorist de sidste to år, hvor han indspillede plader for både Signum og Decca. Han startede sin første seriøse strygekvartet i 2011, Celan Quartet, og har været fast inventar på mange kammerfestivaler både i Storbritannien og i udlandet. Nu er han medlem af Barbican Quartet, som for nylig vandt Royal Philharmonic Society Eugenie Frost Music Prize samt støtte fra Hattori Foundation og vandt St James' Chamber Music Prize. Tim har deltaget i IMS Prussia Cove-masterclasses, siden han fyldte 18 år, og i 2018 blev han inviteret til at spille på IMS Open Chamber Music Tour, som sluttede i Wigmore Hall i London, sammen med kunstnere som Adrian Brendel og Las Anders Tomter. Tim har optrådt sammen med kunstnere som Steven Isserlis, Lawrence Power, Alexi Kenney, Philippe Graffin, Amy Norrington, Alasdair Beatson, Bengt Forsberg, Timothy Ridout og Paolo Giacometti. Han er fast deltager i Musikdorf Ernen, IMS Prussia Cove, Lewes Chamber Festival og ser frem til at deltage i West Wycombe Chamber Festival og Resonances-festivalerne i år. Han er også for nylig blevet bedt om at lede det nye strygerensemble Collegium, som Lawrence Power har oprettet. Tim spiller på en Ferdinand Gagliano, ca. 1770.

Maja Horvat, violin

Maja Horvat kommunikerer musikkens åndelige kraft gennem sine optrædener og tilbyder glæde og trøst, som gør det muligt for hendes publikum at udvikle deres egen unikke og meningsfulde forbindelse med kunsten. Hun udforsker den fulde vifte af magi og alsidighed, som violinen er i stand til, gennem sit arbejde som solist, kammermusiker og i samarbejde med ensembler, orkestre og komponister over hele verden. Mens hun konstant udforsker mesterværker fra alle epoker, er Majas sande passion at give moderne værker en god start på livet og finde ny resonans i mindre kendte perler i det 20. århundredes repertoire.

Maja debuterede i Wigmore Hall i 2021 som førsteviolinist i Brompton Quartet, som hun er medstifter af, og som hun ofte har verdenspremierer med. De vandt St. Martin-in-the-Fields Chamber Music Competition og har samarbejdet med pladeproduceren Andrew Keener og mange nulevende komponister. Hun har optrådt med nogle af verdens mest fremtrædende kammermusikere, bl.a. Sir Andras Schiff, Tabea Zimmerman, Christian Tetzlaff, Vladimir Mendelssohn og David Cohen.

I 2019 blev Maja tildelt Royal Philharmonic Society's Emily Anderson Prize for en fremragende violinist. Hun er Tillett Debut Scheme Artist. Hun har optrådt som solist med orkestre som Slovenian Philharmonic Orchestra og Chamber Orchestra, National Polish Radio Symphony Orchestra, Chamber Orchestra Mladi Solisti og Mendelssohn Chamber Orchestra. Hun har optrådt på festivaler som Tartini Festival, Stift International Music Festival, ChamberJam Düsseldorf og Festival Ljubljana. Maja har bl.a. vundet Temsig Slovenian National Competition og International Tartini Competition; hun blev tildelt den særlige Szymanowski-pris ved den første Karol Szymanowski International Music Competition. Maja er også et aktivt orkestermedlem. Hun har optrådt som koncertmester i Royal College of Musics filharmoniske og symfoniske orkester, Fidelio Symphony Orchestra og Echo Ensemble. Hun har spillet med Symphonisches Orchester der Jeunesse Leibnitz, Ljubljana International Orchestra og symfoniorkestret ved konservatoriet for musik og ballet i Ljubljana.

Det var omkring treårsalderen, at Maja følte sig sikker på, at hun ville vie sit liv til at spille violin. Hun begyndte endelig at lære i en alder af syv år. Hendes første lærer var Bojan Ristić på musikskolen i Jesenice i Slovenien, hvor hun senere studerede med Blanka Piotrovska. Mens hun stadig gik i Jesenice, optrådte Maja som solist på spillesteder i hele Slovenien samt i Østrig, Tyskland, Kroatien, Italien og Tjekkiet. I 2015 dimitterede hun fra konservatoriet for musik og ballet i Ljubljana, hvor hun blev undervist af Volodja Balžalorsky. Som Victor and Lillian Hochhauser Scholar ved RCM i London studerede Maja hos Daniel Rowland og Leonid Kerbel, mens hun deltog i masterclasses med internationalt anerkendte kunstnere som Maxim Vengerov, Nicola Benedetti, Ivry Gitlis, Saewon Suh, Anton Martynov, Vasilij Meljnikov, Igor Ozim og Wonji Kim Ozim. I juni 2022 afsluttede hun sine Artist Diploma-studier på RCM under ledelse af Alina Ibragimova.

Michel Camille, bratsch

Michel Camille har været ansat som Esbjerg Ensembles bratschist siden 1995 og var fra 1997 til 2001 ensemblets kunstneriske leder. I 1999 grundlagde Michel den årlige Esbjerg Internationale Kammermusikfestival og har som kunstnerisk og administrativ leder samarbejdet med Danmarks mest fremtrædende komponister og inviteret kammermusikere og solister fra hele verden.

I løbet af sin uddannelse vandt Michel Camille adskillige priser, den første da han kun var 11 år gammel - et fuldt stipendium til Wells Cathedral School, en specialiseret musikskole.

Som elev på en af Englands elitemusikskoler fik han en intens musikalsk uddannelse kombineret med hyppige optrædener som både solist og ensemblemusiker. For Michels vedkommende betød det, at han optrådte med legender som Yehudi Menuhin, Yfrah Neamen, Norman delMar og Igor Ozim i koncertsale i og uden for Europa.

Efter at være fyldt 18 år vandt Michel også priser for solo- og kammermusikoptrædener i London som bratschist, herunder "Premier Prix" på Guildhall School of Music, hvor han studerede med professor David Takeno, og senere "Concerto prize" på Banff Fine Arts.

Martin, LPO, BBC Symphony, London Musici, Scottish Chamber Orchestra og City of London Sinfonia, besluttede Michel sig for helt at hellige sig kammermusikken. Siden da har han arbejdet for både den klassiske og den moderne kammermusikscene som udøvende kunstner på den internationale scene og som kunstnerisk leder, der har introduceret innovative programmer og bragt farverige kunstformer som demonstreret af samarbejder med dans, dukketeater og musik i vores tid.

Kristoffer Hyldig, klaver

Kristoffer Nyholm Hyldig, en talentfuld musiker fra Danmark, begejstrede publikum med sin debutkoncert på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2010. Under ledelse af professor Niklas Sivelöv og Tove Lønskov fremviste han sine bemærkelsesværdige evner og efterlod et varigt indtryk. Siden da er Hyldig blevet en fremtrædende figur på den danske musikscene og har begejstret lytterne som solist, kammermusiker og akkompagnatør ved forskellige musikselskaber og festivaler.

Hans musikalske aktiviteter har ført ham ud over Danmarks grænser, hvor han har optrådt på anerkendte spillesteder i hele Europa og endda i Carnegie Hall i New York. I samarbejde med orkestre under ledelse af anerkendte dirigenter som Michael Schønwandt, Jean Thorel og Michael Boder har Hyldig fortryllet publikum med sine klaverfærdigheder. Hans indspillede værker omfatter bl.a. Messiaens samlede sange for sopran og klaver, som er udgivet af Naxos.

Hyldigs dybe forståelse for Messiaens kompositioner har fået ham til at opføre komplicerede klaverværker som "Vingt regards sur l'Enfant-Jésus" og den storslåede "Turangalîla-Symphonie" med Det Kongelige Kapel. Hans fortolkninger har høstet kritikernes anerkendelse og styrket hans ry som en mesterlig pianist.

Kristoffer Nyholm Hyldig er anerkendt for sit enestående talent og har modtaget adskillige priser i løbet af sin karriere. Blandt dem kan nævnes juryens specialpris i EU's klaverkonkurrence i 2009, Jakob Gade-stipendiet, Léonie Sonning Music Foundation-stipendiet og de danske musikkritikeres pris for nylig. Hyldigs musikalske bidrag rækker desuden ud over koncertsalen. Han har været involveret i Zentropa-producerede film, hvor han har bidraget med sin musikalske ekspertise både på soundtracks og på lærredet. Derudover er hans indspilninger blevet brugt i teaterstykker på Det Kongelige Teater i København, hvilket yderligere viser hans alsidighed som kunstner.

Antti Salovaara, fagot

AnttiDet var lidt skræmmende i begyndelsen at finde ud af, at det ikke er så let at spille fagot. Jeg spillede den første måned på et plastikrør, som jeg fandt i musikskolens instrumentkasse, og det gik rigtig hurtigt. Jeg var naturligvis i tankerne på vej til at blive fagottens næste geniale superstjerne, den, der bare ville ændre den måde, vi tænker på alt i livet. Så slog det mig, at der er en række toneøvelser, studieværker og skalaer, der skal spilles, og et stort antal træmundstykker, man skal lave selv, før jeg overhovedet kunne drømme om et professionelt musikerliv. Instrumentkufferten begyndte at føles rigtig tung, og jeg blev meget ked af det et øjeblik. I de følgende uger og måneder var jeg stadig på en måde nysgerrig efter at finde ud af, hvordan man rent faktisk kunne frembringe en tone, en frase, forskellige lyde på dette mærkelige instrument, så jeg blev ved med at spille på det i ny og næ, dog ikke ret meget. Det heldige for mig var, at jeg allerede på et meget tidligt tidspunkt i min fagot-hobby, efter nogle måneders kamp, mødte jeg nye venner, lærere og andre musikere blandt nogle kommende kolleger, som jeg straks kunne relatere til med hensyn til entusiasme, spilleglæde og den måde, man tænker på sin kunst og musik på. At vide, at nogen delte mine synspunkter og kunne lide at gøre ting, som jeg også kan lide, var en stærk oplevelse, der gjorde den tekniske grænse så meget mere udholdelig. Jeg tror, jeg valgte kunsten som en livsstil, snarere end jeg valgte instrumentet, men jeg er meget glad for, at jeg endte med at spille fagot som min hovedaktivitet, for det er måske den form for kunst, som jeg på et meget personligt plan nyder mest.

Aros Guitar Duo

Mikkel Egelund Nielsen og Simon Wildau mødtes under deres studier på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. I 2009 dannede Mikkel og Simon guitarduoen AROS for at spille en række koncerter i Bergen, og siden da har de spillet adskillige koncerter i Danmark og i udlandet. Både Simon og Mikkel har vundet prestigefyldte priser som solister og som duo ved internationale konkurrencer, herunder 1. præmie ved Omiš Guitar Fest (Kroatien), 1. præmie ved Fiuggi International Guitar Festival (Italien), 2. præmie ved Acerra International Guitar Competition (Italien) og senest 1. præmie ved Liechtensteiner Gitarrentage 2018 (Liechtenstein). I 2017 modtog de specialprisen for den bedste fremførelse af et nyt dansk værk ved P2 kammermusikkonkurrencen, hvor de fremførte John Frandsens guitarduo "Twilight".

Begge guitarister har hver især afsluttet den avancerede overbygningsuddannelse (solistklassen) ved Det Jyske Musikkonservatorium. Nielsen har en kandidatgrad i musik fra Köln, og Wildau har en kandidatgrad i musik fra Barcelona. I september 2018 debuterede de fra den avancerede overbygningsuddannelse (solistniveau) som duo på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København efter studier og supervision med lektor i klassisk guitar Jesper Sivebæk og professor Tim Frederiksen. Derudover har Aros-duoen studeret i Barcelona i perioden 2010-2011 hos den spanske guitarist Àlex Garrobé og deltaget i masterclasses hos forskellige internationale solister og professorer.
da_DKDansk