Dmitry Smirnov, violin
Dmitry Smirnov betragtes i vid udstrækning som en af de enestående personligheder i den unge generation af violinister. ARD-prisvinderen optræder som solist med førende orkestre som Bavarian Radio Symphony Orchestra eller Festival Strings Lucerne og i koncertsale fra Carnegie Hall i New York til Nikkei Hall i Tokyo.
Som en "enfant terrible" inspirerer han publikum med sin dristige kunstneriske vision og enestående virtuositet, herunder i historisk informerede fortolkninger af traditionelt repertoire. Som en efterspurgt kammermusiker optræder Dmitry Smirnov regelmæssigt med partnere som Sol Gabetta og Ilya Gringolts og fungerer også som koncertmester og solist for Giovanni Antoninis "Haydn Project 2032".
I den kommende sæson, Dmitry Smirnov vil få sin debut med orkestre som f.eks. Oslo Filharmoniske Orkester og den Stuttgart Filharmonikerne og vil fungere som koncertmester for Cappella Gabettas europæiske turné. I marts 2026 vil han i Tchaikovsky Concert Hall i Moskva præsentere verdenspremieren på violinkoncerten af den berømte russiske komponist Gavriil Popov, som man troede var gået tabt, og som han færdiggjorde efter måneders arkiv- og transskriptionsarbejde.
Indspilningsprojekter med lutenisten og Harnoncourt-eleven Luca Pianca med værker af Paganini samt samarbejdet med Ilya Gringolts om Vivaldis dobbeltkoncerter vil berige hans hidtidige diskografi, som allerede indeholder soloværker fra J. S. Bach til Bartók samt forskellige romantiske violinkoncerter (på tarmstrenge).
Dmitry Smirnov har vundet priser ved adskillige internationale konkurrencer, herunder førstepriser ved Moscow Oistrakh Competition (2006), Tibor Varga Competition (2015) og Concours d'Interprétation Musicale de Lausanne (2017), andenpriser ved International Yehudi Menuhin Competition (2008) og Concours d'Interprétation Musicale de Lausanne (2017). ARD's musikkonkurrence (2021), en kontroversiel eliminering i semifinalen af Dronning Elisabeth-konkurrencen (2024) og tre priser ved Concours international Long-Thibaud-Crespin i 2018, herunder kritikerprisen for den bedste fortolkning af samtidsmusik. Han har modtaget adskillige stipendier, og hans arbejde støttes af generøse donorer som Pierino Ambrosoli Foundation.
Dmitry Smirnov optræder regelmæssigt som solist og kammermusiker på anerkendte festivaler, herunder Salzburg Festival, Lucerne Festival, Gstaad Menuhin Festival, LuganoMusica, Heidelberger Frühling, Rheingau Music Festival, Davos Festival, Grafenegg Festival, Stresa Festival, Solsberg Festival, Festival delle Muse Salentine og Inverno Musicale (Brasilien).
Som solist har han arbejdet med dirigenter som Giovanni Antonini, Heinz HolligerPhilippe Herreweghe, Vladimir Spivakov, Gilbert Varga, Stanislav Kochanovsky, Philipp Chizhevsky, Delyana Lazarova og Aurel Dawidiuk og har optrådt med orkestre som Bavarian Radio Symphony Orchestra, Il Giardino Armonico, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Novaya Rossiya State Symphony Orchestra, Moscow Virtuosi, Festival Strings Lucerne, Orchestre de Chambre de Lausanne, Kammerorchester Basel, Sinfonieorchester Basel, Sinfonieorchester St. Gallen, Argovia Philharmonic, Orchestra di Padova e del Veneto og Orchestre Royal de Chambre de Wallonie.
Dmitry Smirnov blev født ind i en musikalsk familie i Skt. Petersborg, hvor han fik sin første violinundervisning som fireårig og fortsatte sin uddannelse på Rimsky-Korsakov-konservatoriet. Efterfølgende studier førte ham til Haute École de Musique Lausanne i klasse med Pavel Vernikov efterfulgt af studier med Rainer Schmidt på Basel Music Academy. I forbindelse med barokmusik optræder Dmitry også som bratschist, cellist og cembalist. Hans hovedinstrument er en violin af Philipp Bonhoeffer (2018).
Dmitry Smirnov er kendt for sin intellektuelle nysgerrighed og frygtløse tilgang til repertoiret og roses især for intensiteten og individualiteten i sine fortolkninger. Uanset om han fremfører de rige teksturer i romantiske koncerter eller de rene linjer i baroksonater på gamle instrumenter, kombinerer han analytisk dybde med instinktiv musikalsk historiefortælling. Han er engageret i at bringe mindre kendte værker frem i lyset, ofte ved at undersøge glemte partiturer og genintroducere dem med frisk indsigt. Sideløbende med sin optræden underviser han også i masterclasses og har været mentor for unge strygere på festivaler og akademier i hele Europa. Hans dedikation til uddannelse og historisk opførelsespraksis gør ham til en vigtig stemme i udformningen af den klassiske musiks fremtid.