Spring til hovedindhold

Oplev en blanding af klassisk og folkemusik kl.19.30. 1., 2. & 3. august 2023

 1. august - Solo klassisk cello,

2. august - dynamisk ungarsk og balkansk folkemusik med sangstemmer, der fordobler violin og cello,

3. august - medrivende cello- og klaverkoncert med den enestående Kristoffer Hyldig.

Køb 3 koncerter for 300 kr!

Din billet inkluderer et glas festivalvin og ost den 2. august,
kl. 18:45 i Musikkens Hus, som ligger kun 100 meter fra Sønderho Kirke."

I "En bevægende solo-koncert: Ekspressive og intense værker af Bach og Ligeti, samt en
Klagesang af den italienske komponist Sollima, den 1. august! "

II "Duo VOCEllino præsenterer balkanske & ungarske folkesange, instrumentalmusik, og et særligt samarbejde med sangskriver Edina 'Mókus' Szirtes den 2. august!"
Mød kunstnerne og nyd festivalens vin og ost!"

III "Et spektakulært koncertprogram:
Debussy, Nielsen, Prokofiev,
Janacek med Ditta Rohmann og den anerkendte danske pianist Kristoffer Hyldig
den 3. august!"

3 FOR KR. 300,-     7 KONCERTER KR. 600,-

Læs videre

FESTIVALENS ÅBNINGSKONCERT i Nordby Kirke, Fanø kl.19.30 27. juli 2023

Robert Schumann: Adagio og Allegro
Johannes Brahms: Sonate nr. 1 i F min, Op. 120
Nadia Boulanger: "Sonate nr: Trois Pièces
Rebecca Clarke: Bratsch-sonate

  Oplev skønheden i klassisk musik med mesterværker af to store komponister, Robert Schumann og Johannes Brahms.
Udforsk yderligere med værker af to exceptionelle kvindelige komponister - Rebecca Clarke, en britisk-amerikansk romantiker, og Nadia Boulanger, en banebrydende fransk mentor og dirigent, der underviste mange af det 20. århundredes mest berømte komponister og musikere.

Nyd mangfoldigheden og brilliansen i deres fortryllende kompositioner, der transporterer dig til en verden af forundring og fortryllelse.

 Michel Camille - bratsch, Kristoffer Hyldig - klaver

KØB ENKELBILLETTER 7 KONCERTER KR. 600,-

Læs videre

EICMF - 1999-2014

Oplevelser, sanser og følelser

Lige siden jeg etablerede Esbjerg Internationale Kammermusikfestival i 1999, har jeg med stigende intensitet bestræbt mig på at invitere eksklusive solister og få dem til at spille sammen i forskellige kombinationer. De har alle en bred erfaring fra verdens mest prestigefyldte koncertsale og er kendt for deres evne til at formidle musikken til publikum.
Disse udenlandske gæster samarbejder med danske talenter i en meget kreativ atmosfære, så den samlede erfaring muliggør "store opførelser" af det kendte - og nogle gange det mindre kendte - kammermusikrepertoire. Men hvad er en "great performance"? Det er en opførelse, hvor det føles, som om musikken er skabt på stedet, spillet for første gang på trods af, at vi alle kender den, og hvor der tilsyneladende ikke er nogen forskel på den kunstneriske skabelse, om man er musiker eller komponist.
Min rolle som planlægger, programmør, skemalægger, koordinator og bratschist er at træde frem, når det er nødvendigt, men også at træde tilbage for at lade alle brikkerne falde på plads. Og med sådan en formidabel samling af kunstnere, der optræder til grænsen af menneskelig formåen, er det ofte lettere, end jeg kunne have drømt om - så længe noderne kommer til tiden!

Sammen med jer, kære publikum, er det vores mål at præsentere smukke melodier med krystallinsk klarhed og musikalsk logik. Men det kan ikke opleves og forstås uden jeres følsomme lytning og den atmosfære af modtagelighed, vi skaber sammen. Sådan er musikken; den er der ikke kun for at blive tænkt over, men også for at blive sanset og følt.

Michel Camille, administrativ og kunstnerisk leder

EICMF - 1999-2014

  • 2012 - "Drømmeland"

    2012"Fransk kammermusik, når den er smukkest" blev præsenteret af blandt andre den unge stjernesopran Helena Juntunen og koncertpianisten Henri Sigfridsson.
    Helena Juntunen kunne også høres i Danmarkspremieren på værket "Dreamland", skrevet af Danmarks mest berømte komponist i udlandet, Poul Ruders, som også var gæst på festivalen.
    Programmet omfattede også Brahms og - som altid - en række sjældent hørte musikalske perler, herunder Brett Deans "Voices of Angels" for strygere og klaver og Peter Eötvös' "Two poems to Polly" - for en talende cellospiller.
    I 37 år har Niels Christian Øllgaards engagement i Esbjerg Ensemble og siden 1999 også hans centrale rolle i Esbjerg Internationale Kammermusikfestival været af enorm betydning. I 2012 bød vi velkommen til finske Sini Simonen.

  • 2011 - Mest Mozart

    2011Titlen betød langt fra, at der 'kun' blev spillet Mozart. Programmet var eksotisk på mange måder: Den farverige brasilianer Heitor Villa-Lobos blev præsenteret ved flere koncerter, og danske Poul Ruders havde skrevet en Cha-cha-cha! Der var også et virtuost element, da fortidens store violinist-komponister, Fritz Kreisler og Eugène Ysaÿe, fik en ny tur i rampelyset.

  • 2010 - Karneval

    2010"Karneval", inspireret af og komponeret under karnevalet i Leipzig i 1835, var en del af temaet for dette års festival, som fokuserede på komponisten Robert Schumann og hans samtid - i otte koncerter fra søndag den 22. til søndag den 29. august.

  • 2009 - "Omkring Mendelssohn"

    2009EICMF præsenterede tyske og østrigske mesterværker. Kammermusik direkte eller indirekte inspireret af Felix Mendelssohn, eller inspireret af ham. Programmet var en perle af både velkendte og sjældent opførte værker.

  • 2008 "Lyde af stilhed"

    2008Festivalens 10-års jubilæumssæson. Mendelssohn, Dvorak, Ravel, Stockhausen, Schumann, Elgar og andre i "Sounds of Silence"

  • 2007 - Stemmer i Eksil

    2007Især den politisk turbulente periode lige før og efter de to verdenskrige tvang mange komponister, kunstnere og musikere til at tilbringe lange perioder i andre lande end deres fødeland. Usikkerheden ved livet i eksil og længslen efter moderlandet, kombineret med en fascination af det nye hjemlands kunst og kultur, gjorde måske disse komponisters musik til særligt stærke musikalske vidnesbyrd om de eksistentielle spørgsmål, som mennesker og kunstnere altid har stået over for.

  • 2006 - Gran Partita

    20062006 var på mange måder præget af 250-året for Wolfgang A. Mozarts fødsel. Den unge mand, som kun var 35 år gammel, nåede at skrive enorme mængder kammermusik. EICMF tog udgangspunkt i et af Mozarts hovedværker - den store Serenade nr. 10, Gran Partita.

  • 2005 - Beethoven & Brahms

    2005Den klassiske musiks store skikkelser, Beethoven og hans selvudnævnte og naturlige efterfølger, Brahms.
    Tre af Beethovens monumentale klavertrioer og Brahms' smukke klarinetkvintet var på programmet, ligesom der var et parallelt tema med værker af norske komponister.

  • 2004 - Schubert og Xenakis

    2004Særligt fokus på værker skrevet i de sidste år af Schuberts korte liv. Disse værker er med deres smukke melodier, harmoniske forløb og myldrende karakter kommet til at symbolisere den romantiske periode, ikke kun i musikken, men også i anden kunst og litteratur. Som en kommentar og kontrast til Schubert spillede musik af den fransk-græske komponist Iannis Xenakis også en central rolle.

  • 2003 - "En ko på taget, Dead Elvis o.a."

    2003Festivalen var baseret på en række værker af den ungarske komponist György Kurtág, som blev tildelt Lèonie Sonning Music Fund Prize samme år.
    Et andet indslag var tysk dukketeater i en opførelse af Stravinskys Soldatens fortælling.

  • 2002 - Per Nørgård /Tjekkiet

    2002Ud over vigtige værker af festivalkomponisten Per Nørgård fokuserede EICMF 2002 også på de tjekkiske komponister Smetana, Dvořák og Janáček.

  • 2001 - "SCHÖNBERG, NORDHEIM & SPANSKE RYTMER"

    2001Nøgleværker af Arnold Schönberg og perler fra det klassiske repertoire. Arne Nordheims 70-års fødselsdag blev fejret med et seminar og en komponistworkshop. Desuden blev Prokofievs kvintet opført med to dansere under ledelse af koreografen Esa Alanne.

  • 2000 - "JOHANNES BRAHMS O.A."

    2000Ud over en række af Brahms' værker og andre kammermusikklassikere bød EICMF 2000 på kormusik og Hindemiths "Acht Stücke", som Thomas Winding leverede historien og stemmen til.

  • 1999

    1999Internationalt anerkendte kammermusikere i samarbejde med Esbjerg Ensemble lagde navn til den første kammermusikfestival.

Læs videre

Joke Wijma

Joke Wijma wwwJoke Wijma, horn

 

Joke Wijma har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 2005.

"At spille Peter Maxwell Davies' "Sea Eagle" for solohorn udendørs, mens et rovfugleshow fandt sted, har været den mest bemærkelsesværdige oplevelse, jeg har haft med ensemblet."

Efter at have studeret hos Frank Brouns og Hans Dullarert på konservatoriet i Groningen fortsatte Joke Wijma sine studier på Hochschule für Musik und Theater i Hamborg, hvor den hollandske hornist Ab Koster var professor.

Efter sin eksamen i 2004 fortsatte hun sine studier hos Koster og arbejdede samtidig med Duisburger Philharmoniker som praktikant.

Ron Chen-Zion

ronRon Chen-Zion, klarinet

Ron Chen-Zion har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 1993. Esbjerg Ensemble, Danmarks ældste professionelle internationale kammermusikensemble, er kendt for sine dynamiske optrædener og sit engagement i moderne og klassisk repertoire og bidrager væsentligt til den internationale og danske musikscene.

"Da jeg var 11 år, fik jeg tilfældigvis posten en dag og fandt blandt dem en annonce, hvor der stod: "Lær at spille et instrument på kun tre måneder".

Da jeg efterfølgende mødte op på musikskolen, havde de kun ét instrument til udlån: klarinetten. Vi var to elever, der måtte dele instrumentet, og fordi vi havde klarinetundervisning om torsdagen, havde den anden elev og jeg hver vores klarinet tre dage om ugen." Ron Chen-Zion begyndte sine studier med Richard Lesser fra det israelske filharmoniske orkester.

I 1986 flyttede han til USA, hvor han fortsatte sine studier og dimitterede fra New England Conservatory.

I 1990 blev Ron Chen-Zion udnævnt til soloklarinettist i The State of Mexico Symphony Orchestra. Som kammermusiker er han ofte blevet inviteret til Rudolf Serkins Marlboro Music Festival i USA og har optrådt i det meste af Europa, Israel og Nord- og Sydamerika. Ron Chen-Zion har indspillet flere cd'er, bl.a. en meget rost gengivelse af Max Regers' stykker for klarinet og klaver.

Kerstin Thiele

Kerstin ThieleKerstin Thiele, fløjte

 

Kerstin Thiele har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 1986. Esbjerg Ensemble, Danmarks ældste professionelle internationale kammermusikensemble, er kendt for sine dynamiske optrædener og sit engagement i moderne og klassisk repertoire og bidrager væsentligt til den internationale og danske musikscene.

"Det var et heldigt sammentræf, der fik mig til at begynde at spille fløjte. Min søster og far var med i det lokale brassband, og da de havde brug for en fløjtespiller, tog jeg gerne tjansen."

Kerstin er bestyrelsesmedlem og udpeget af sine musikerkolleger. Hun har studeret hos solofløjtenist Toke Lund Christiansen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og hos professor Andre Jaunet i Zürich.

Ud over sin rolle i Esbjerg Ensemble deltager Kerstin Thiele aktivt i musiklivet i både ind- og udland. Hun fungerer også som underviser på Sydjysk Musikkonservatorium.

David Daniel Dinu

David Daniel Dinu, obo

David Daniel Dinu, født i Bukarest i 1999, er en meget dygtig oboist, som i dag bor i København. Hans musikalske rejse begyndte i en ung alder, og han har siden udviklet sig til en fremtrædende figur i den klassiske musikverden.

Dinu afsluttede sin bachelorgrad på National University of Music i Bukarest, hvor han modtog grundig træning og finpudsede sit håndværk. Hans engagement og talent var tidligt tydeligt og banede vejen for videregående studier. Dinu søgte at videreudvikle sin ekspertise og indskrev sig på en postgraduat uddannelse på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Her bliver han undervist af professor Max Artved, en fremtrædende oboist, der er kendt for sin enestående undervisnings- og optrædenskarriere.

I løbet af sine studier og sin professionelle karriere har Dinu fået stor erfaring med at optræde med flere prestigefyldte orkestre. Han har spillet med Tivolis Promenadeorkester, Det Danske Kammerorkester, Københavns Filharmoniske Orkester og Danmarks Radios Symfoniorkester. Disse muligheder har givet ham mulighed for at fremvise sin tekniske dygtighed og musikalske følsomhed, hvilket har givet ham anerkendelse og respekt i det klassiske musikmiljø.

Ud over disse resultater har David Daniel Dinu sikret sig den anerkendte stilling som oboist i Esbjerg Ensemble. Esbjerg Ensemble er Danmarks mest fremtrædende professionelle internationale kammermusikgruppe, der er kendt for sine dynamiske optrædener og dedikation til både moderne og klassisk repertoire. Ensemblets bidrag til den danske musikscene er betydelige, og Dinus rolle i gruppen fremhæver hans enestående talent og alsidighed som musiker.

Dinus engagement i Esbjerg Ensemble giver ham mulighed for at engagere sig i en bred vifte af musikalske aktiviteter, fra at opføre komplicerede kammerværker til at deltage i innovative musikalske projekter. Ensemblets engagement i kunstnerisk kvalitet og dets levende tilstedeværelse på den danske musikscene giver Dinu en platform til at videreudvikle sit kunstneriske virke og samarbejde med andre topmusikere.

I sin relativt korte, men allerede imponerende karriere har David Daniel Dinu demonstreret et dybt engagement i sit håndværk. Hans præstationer er kendetegnet ved deres udtryksfulde dybde, tekniske nøjagtighed og en dybtgående forståelse af oboens unikke stemme. I takt med at han fortsætter med at vokse som kunstner, vil Dinus bidrag til både den danske og den internationale musikscene blive udvidet og yderligere etablere ham som en af de førende oboister i sin generation.

 

Antti Salovaara

Antti SalovaaraAntti Salovaara, fagot

Antti Salovaara er en fremtrædende finsk fagottist, hvis rejse med fagotten begyndte på det ansete Sibelius-akademi i Helsinki. Han studerede under Jaakko Luoma, en bemærkelsesværdig skikkelse inden for fagotpædagogik. Salovaara søgte at udvide sin horisont og fortsatte sin uddannelse på Conservatoire de Paris med Laurent Lefèvre og senere på Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover med Bence Bogányi. Han dimitterede fra Hannover i 2018 og fuldendte dermed en solid og mangfoldig uddannelsesmæssig baggrund, som har formet hans musikalske karriere markant.

Salovaaras professionelle karriere er præget af hans medlemskab af Esbjerg Ensemble, hvor han har været en nøglespiller siden 2017. Ensemblet er kendt for sine dynamiske optrædener og innovative programmer, som giver Salovaara mulighed for at vise sine evner i forskellige sammenhænge og genrer.

Ud over sin rolle i Esbjerg Ensemble er Salovaara medlem af Tölöläb, en elektroakustisk eksperimentel træblæsergruppe med base i Helsinki. Gruppen er kendt for at skubbe til grænserne for traditionel træblæsermusik og for at blande elektroniske elementer med klassisk musik for at skabe unikke lydoplevelser. Hans arbejde med Tölöläb understreger hans alsidighed og vilje til at udforske nye musikalske territorier.

Salovaara er dybt engageret i kammermusik og samarbejder regelmæssigt med komponister om at udvide fagottens solo- og kammerrepertoire. Hans bidrag til kammermusikken er præget af en passion for improvisation og en stor interesse for samtidsmusik. Det har fået ham til at arbejde på flere innovative projekter, der bringer nye kompositioner og friske fortolkninger til scenen.

Som solist har Salovaara optrådt med forskellige orkestre, hvor han har demonstreret sin tekniske dygtighed og sine udtryksfulde evner. Hans solopræstationer er kendt for deres lyriske skønhed og dybden i hans musikalske fortolkninger, som engagerer både publikum og kritikere.

Uden for sit professionelle liv er Antti Salovaara en ivrig løber og sportsentusiast. Han nyder at diskutere sport og holder sig aktiv gennem sine sportslige aktiviteter, som giver et afbalanceret modspil til hans musikalske bestræbelser.

Antti Salovaaras karriere som fagottist er kendetegnet ved hans omfattende uddannelse, professionelle resultater og innovative bidrag til både traditionel og moderne musik. Hans arbejde med Esbjerg Ensemble og Tölöläb viser hans alsidighed og engagement i at skubbe grænserne for den klassiske musik. Salovaara fortsætter med at optræde og samarbejde og er fortsat en vigtig figur i fagotmusikkens verden, dedikeret til at udvide instrumentets repertoire og inspirere nye generationer af musikere.

 

Kristoffer Nyholm Hyldig

klaverKristoffer Nyholm Hyldig, klaver

Kristoffer Nyholm Hyldig er en fremtrædende dansk pianist fra Bornholm, der er kendt for sine fortolkninger af den franske komponist Olivier Messiaens soloklaverværker. Han dimitterede fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2010, hvor han studerede hos professor Niklas Sivelöv og Tove Lønskov. Hans kammermusikdebut kom i 2016 med Trio Nord.

Som solist har Hyldig optrådt med prominente orkestre, herunder Aalborg Symfoniorkester, CPH Phil og Det Kongelige Kapel. Han optræder ofte i musikforeninger og på festivaler, både i Danmark og internationalt. Hans internationale optrædener omfatter koncerter i Italien, Tyskland, Polen, England, Kina og USA med bemærkelsesværdige koncerter i Carnegie Hall i New York.

Siden 2006 har Hyldig udgivet adskillige indspilninger med lieder, kammermusik og soloværker af komponister som Debussy, Ravel, Messiaen, Bent Sørensen og Hindemith. Han er aktivt involveret i forskellige kammermusiksamarbejder, herunder Messiaen Quartet Copenhagen og et lieder-partnerskab med den internationalt anerkendte Wagner-sopran Brit-Tone Müllertz.

Hyldig har modtaget flere prestigefyldte priser, bl.a. juryens specialpris ved EU Piano Competition i 2009, Jakob Gades Legat, Léonie Sonnings Stipendium og Danske Musikkritikeres Kunstnerpris.

Derudover er han en del af Bruun Hyldig Duo med mezzosopranen Hetna Regitze Bruun. Siden 2006 har duoen specialiseret sig i det 20. århundredes repertoire, især Messiaens vokalmusik. De har optrådt i Danmark, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien og USA og har høstet stor anerkendelse for deres indspilninger, herunder Naxos-udgivelsen af Messiaens "Harawi" og andre værker af danske komponister.

Kristoffer Hyldig er fortsat en markant skikkelse på den danske musikscene, kendt for sin tekniske dygtighed, ekspressive dybde og dedikation til moderne og klassisk repertoire.

da_DKDansk