Spring til hovedindhold

Pablo Hernán Benedí

Pablo Hernán Benedí Pablo Hernán Benedí, violin

Pablo Hernán Benedí blev født i Madrid, hvor hans rejse med violinen begyndte. Hans første uddannelse fandt sted på Padre Antonio Soler-konservatoriet i San Lorenzo de El Escorial under ledelse af Polina Kotliarskaya. Hans tidlige talent for musik var tydeligt, og i 2009 flyttede han til London for at studere videre på den prestigefyldte Guildhall School of Music and Drama. Her blev han vejledt af de fremtrædende violinister David Takeno og András Keller. Benedís uddannelse blev støttet af stipendier fra Martin Musical Scholarship Fund (MMSF), Juventudes Musicales og La Caixa. En indflydelsesrig person i hans udvikling har været Gordan Nikolic, som han har haft regelmæssig kontakt med, siden han var 14 år gammel.

I 2010 blev Pablo Benedí medlem af den anerkendte Chiaroscuro Quartet. Med dette ensemble har han optrådt på nogle af verdens mest ansete koncertsteder, herunder Wigmore Hall i London, Carnegie Hall i New York, Konzerthaus i Wien, Boulez Saal i Berlin, Concertgebouw i Amsterdam, Oji Hall i Tokyo og Auditorio Nacional i Madrid. Kvartetten kan prale af en omfattende diskografi og har modtaget adskillige udmærkelser, især Preis der Deutschen Schallplattenkritik i 2015, Tysklands mest prestigefyldte cd-pris.

Pablo Benedí er også en af grundlæggerne af Trio Isimsiz, som blev etableret i 2011. Trioen har høstet stor anerkendelse ved at vinde Borletti-Buitoni Trust Award Fellowship, førsteprisen og publikumsprisen ved Trondheim International Chamber Music Competition og andenprisen ved Haydn Vienna Competition. Deres fremtidige engagementer omfatter optrædener i Beethoven Haus som en del af serien Complete Beethoven's Chamber Music og de komplette Beethoven-trioer i Wigmore Hall i London. De har også bestilt en ny trio hos komponisten Francisco Coll.

Som solist har Pablo Benedí optrådt med flere prominente orkestre, herunder Philharmonia Orchestra, London Chamber Players og Concerto Budapest. Han er også en regelmæssig samarbejdspartner som leder eller sektionsleder med ensembler som Arcangelo, Concerto Budapest, Chamber Orchestra of Europe og Sveriges Radios Orkester.

Pablo Hernán Benedí spiller på en "Alard" J.B. Vuillaume-violin fra 1851 og en Andrea Amati-violin fra 1570, som han spiller på sammen med sin kvartet.

Pablo Hernán Benedís karriere er præget af hans alsidige optræden både som solist og kammermusiker. Hans bidrag til Chiaroscuro Quartet og Trio Isimsiz fremhæver hans engagement i at udforske kammermusikkens dybde, mens hans solooptrædener demonstrerer hans virtuositet og udtryksfulde spændvidde. Mens han fortsætter med at engagere sig i publikum over hele verden, forbliver Benedís kunstneriske evner et vidnesbyrd om hans dedikation og passion for musik.

Hélène Clément, bratsch

Hélène ClémentHélène Clément, bratsch

Hélène Clément er en internationalt anerkendt fransk bratschist, der er kendt for sit rige, udtryksfulde spil, sin dybe dedikation til kammermusik og sine inspirerende bidrag til den næste generation af musikere. Clément er født i Frankrig i 1988 og har skabt sig en bemærkelsesværdig karriere, der bygger bro mellem solo-, kammer- og orkesterarbejde, samtidig med at hun har omfavnet sit musikalske hjem i Storbritannien, siden hun flyttede til London i 2013.

Fra en tidlig alder blev Clément tiltrukket af bratschens stemme - dens varme, subtilitet og følelsesmæssige dybde. Hendes voldsomme begejstring for kammermusik og bratschrepertoire har fået hende til at samarbejde med en lang række kunstnere, ensembler og komponister, og hun udvider hele tiden sin musikalske horisont. Hun optræder regelmæssigt på mange af verdens mest prestigefyldte spillesteder, bl.a. Carnegie Hall i New York, den Concertgebouw i Amsterdam, den Konzerthaus i Berlin, Dronning Elizabeth-salen og Wigmore Hall i London, den Cité de la Musique i Paris, den Elbphilharmonie i Hamborgog Kimmel Center i Philadelphia.

Cléments samarbejdspartnere inden for kammermusik er blandt de mest fremtrædende kunstnere i vores tid, herunder Mitsuko Uchida, Elisabeth Leonskaja, Nicolas Altstaedt, Benjamin Grosvenor, Alexander Melnikovog Peter Wispelweysåvel som anerkendte ensembler som Brentano Strygekvartet og den Nash Ensemble. Hun deltager regelmæssigt i internationale elitefestivaler som f.eks. Marlboro Musikfestival i USA og Prussia Cove i Storbritannien, som begge er kendt for deres fokus på dybt musikalsk samarbejde og kunstnerisk udforskning.

Som bratschist i Doric String Quartet fra 2013 til 2024Clément var en integreret del af et af Europas førende kammerensembler. Med kvartetten optrådte hun på store spillesteder over hele verden. Europa, Nordamerika, Asien, Israel, Australienog New ZealandDe bringer både lidenskab og præcision til et bredt repertoire, der spænder fra Haydn til moderne bestillingsværker. Doric String Quartet indspiller udelukkende med Chandos Recordsog deres anmelderroste diskografi omfatter værker af Haydn, Britten, Mozart, Mendelssohnog Schubertblandt andre. Deres optrædener blev rost for deres klarhed, indsigt og enhed, hvor Cléments spil tilførte en strålende indre stemme til ensemblets finpudsede lyd.

Ud over sin karriere som kunstner er Clément en passioneret underviser og mentor. Hun underviser bratsch og kammermusikDet Kongelige Danske Musikkonservatorium i London, hvor hun opdrager en ny generation af spillere med den samme energi og nysgerrighed, som definerer hendes egen kunst. Hun er også en af de Kunstneriske ledere af Mendelssohn on Mull Festivalhvor hun spiller en nøglerolle i at guide unge professionelle gennem en intensiv uge med coaching, prøver og optrædener. Hendes arbejde på festivalen lægger vægt på musikalsk udveksling, mentorskab og ånden i fælles opdagelse.

Clément optræder på en historisk betydningsfuld 1843 Italiensk bratsch af Francesco Giussanider engang var ejet af Frank Bridge og senere af Benjamin Brittensom komponerede mange af sine nøgleværker med netop dette instrument i tankerne. Bratschen er generøst udlånt fra Britten Pears Arts. Denne forbindelse til den britiske musikarv har stor betydning for Clément, som har opført og indspillet værker af både Bridge og Britten, herunder en Chandos-indspilning med Alasdair Beatson og Sarah Connollyog hylder arven fra instrumentet og de komponister, der skrev for det.

Hélène Clément er kendt for sin varme på scenen, sin musikalske integritet og den følelsesmæssige ærlighed i sit spil, og hun bringer dybde, intelligens og poetiske nuancer ind i alt, hvad hun gør. Uanset om det er i intime kammermusiksammenhænge, i undervisningsstudier eller som leder af unge musikere på Isle of Mull, fortsætter hun med at forme og inspirere det globale kammermusiksamfund.

Maria Włoszczowska, violin

Maria WłoszczowskaMaria Włoszczowska, violin

Maria Włoszczowska er en polsk violinist, der er anerkendt for sin alsidighed, sit udtryksfulde kunstnerskab og sit gennemtænkte musikerskab. Hun er lige så hjemmevant som solist, kammermusiker, koncertmester og instruktør og har etableret sig som en af de mest karakteristiske og engagerende kunstnere i sin generation.

Maria begyndte sæsonen 2022/23 med en stor milepæl: hendes BBC Proms solodebut, udfører Kaija Saariahos Vers toi qui es si loin med Royal Northern Sinfonia under Dinis Sousa. Som leder af Royal Northern Sinfonia dirigerer hun regelmæssigt programmer fra violinen, hvor hun blander ledelse og optræden med naturlig musikalsk autoritet. Højdepunkterne har været at dirigere og optræde Beethovens violinkoncertsom viser både hendes tekniske beherskelse og hendes dybe fortolkningsmæssige indsigt.

Hendes internationale tilstedeværelse fortsætter med at vokse. Hun gør sit Debut i Hong KongMusicus Festival, og denne sæson slutter sig også til violinfakultetet på Yellow BarnVermont - et kendt knudepunkt for kreativ musikalsk udforskning. Som recitalist gav Maria sin New York-debut på 92NYog udfører alle seks Bach-sonater for violin og klaviatur med pianisten Jeremy Denk. Deres musikalske partnerskab fortsætter i denne sæson med forestillinger på Lammermuir Festival.

Maria Włoszczowska optræder regelmæssigt på Wigmore Hall og er en hyppig gæst på store internationale festivaler, herunder Musikdorf Ernen, IMS Prussia Cove, Den gule ladeog Lammermuir Festival. Hendes kammermusikpartnere omfatter en bemærkelsesværdig række kunstnere som f.eks. Thomas Adès, Alasdair Beatson, Philippe Graffin, Bengt Forsberg, Benjamin Grosvenor, Steven Isserlis, Steven Osborne, Hyeyoon Park, Timothy Ridoutog Dorisk strygekvartet. Disse samarbejder afspejler både hendes kunstneriske nysgerrighed og hendes engagement i ensemblespil på højt niveau.

I 2023 vil Maria Włoszczowska grundlagde Valo Kvartetsom hun leder. Ensemblet debuterede i Bruxelles under ledelse af Resonanser fra festivalenog høstede stor anerkendelse for sine dynamiske og følsomme fortolkninger.

En vigtig del af Marias kunstneriske identitet er hendes arbejde med Europas kammerorkesteret af verdens mest respekterede kammerorkestre. Sammen med hendes gæsteoptrædener som koncertmesterHun fungerer nu også som Kunstnerisk leder med orkestret og hjælper med at forme dets kunstneriske vision, mens hun fortsætter med at optræde i en lederrolle. Hun har også arbejdet som gæsteleder med Deutsche Kammerphilharmonie Bremen og har optrådt som solist med adskillige orkestre i Storbritannien og i sit hjemland Polen.

I denne sæson vender hun tilbage til Leipzigs Gewandhausog optrådte som solist med Reinhard Goebel og den Neues Bachisches Collegium MusicumDet sætter fokus på hendes dybe forkærlighed for historisk informeret performance.

Maria har modtaget flere store priser, bl.a. Royal Philharmonic Society's Emily Anderson-pris, den Hattori Foundation Senior Awardog Polens kulturminister og pris for national arv. I 2018 blev hun tildelt både Førsteprisen og publikumsprisenXXI Internationale Johann Sebastian Bach-konkurrence i LeipzigEn anerkendelse af hendes dybe forbindelse til Bachs musik og hendes poetiske, intelligente spil.

Hun studerede med András KellerGuildhall School of Music and Drama i London, hvor hun udviklede en raffineret og karakteristisk stemme under vejledning af en af Europas store violinister og dirigenter.

Maria Włoszczowska spiller på en Francesco Stradivari violinHendes varme, udtryksfulde tone supplerer perfekt hendes nuancerede og dybt kommunikerende spil. Med et voksende internationalt ry og et lidenskabeligt engagement i musikalsk udforskning fortsætter hun med at forme en mangesidet karriere, der samler solooptræden, kammermusik, orkesterledelse og kunstnerisk ledelse på højeste niveau.

Christian Ihle Hadland, klaver

Kristen

Christian Ihle Hadland har i løbet af det sidste årti etableret sig som en af Norges førende pianister og en sand håndværker på sit instrument. Han er kendt for sit raffinerede anslag, sin musikalske følsomhed og dybe fortolkningsindsigt og er lige hjemme i solo-, koncert- og kammersammenhænge. Hans delikate og intelligente tilgang har gjort ham til en efterspurgt kunstner på nogle af verdens mest prestigefyldte scener.

Født i Stavanger i 1983, Christian Ihle Hadland begyndte at spille klaver i en alder af otte år og viste tidligt lovende takter. Som 11-årig blev Christian optaget på Rogaland Musikkonservatorium, og i 1999 begyndte han at studere hos den anerkendte lærer Jiří Hlinka, både privat og på Barratt Due Musikinstitut i Oslo. Dette stærke fundament førte til hans professionelle koncertdebut i en alder af 15 år med det norske radioorkester (KORK).

I 2011, Kristen fik international opmærksomhed som BBC New Generation Artist, en prestigefyldt ordning, der støtter nye talenter. I løbet af hans toårige ophold optrådte han med alle fem BBC-orkestre i Storbritannien og gav en række solo- og kammerkoncerter, som blev transmitteret af BBC. Han afsluttede sit ophold med et stort højdepunkt: Han spillede Beethovens anden klaverkoncert med Oslo Filharmonikerne under Vasily Petrenko ved BBC Proms, hvor hans spil blev rost for sin "perlende" tone og "overjordiske" udtryksevne af pressen i London.

Christian har optrådt som koncertsolist med alle de store orkestre i Skandinavien, herunder Oslo Filharmonikerne, Sveriges Radios Symfoniorkester, DR SymfoniOrkestret, Kungliga Filharmonikerna i Stockholm og Helsinki Filharmonikerne. I Storbritannien har han optrådt med Hallé Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Scottish Chamber Orchestra, Manchester Camerata og flere BBC-ensembler. De seneste internationale engagementer omfatter hans debut med Orchestre National de Lyon under Leonard Slatkin, en tilbagevenden til Helsinki Philharmonic med Thomas Søndergård og koncerter med BBC Philharmonic og Det Norske Kammerorkester. Hans optrædener i Frankrig, Tyskland og Japan er også blevet rost til skyerne.

Christian er en højt respekteret kammermusiker og kunstnerisk leder af International Chamber Music Festival i Stavanger, en stilling han har haft siden 2010. Han er en hyppig gæst i Wigmore Hall, hvor han debuterede som solist i 2013, og han er en fast kunstner ved Bergen International Festival. Han har også optrådt ved BBC Proms Chamber Music Series og samarbejdet med ensembler som Signum Quartet. Hans kammermusikpartnere omfatter Susan Graham, som han turnerede med i Australien i 2015 sammen med Australian Chamber Orchestra, og Renée Fleming, som han optrådte med ved Nobelprisoverrækkelsen i 2006.

Christian Ihle Hadlands diskografi er rig og mangfoldig. Hans indspilning af Mozarts klaverkoncerter med Oslo Filharmonikerne blev nomineret til en Spellemann-pris, Norges største indspilningspris. Han vandt prisen i 2015 med Holberg Variations, indspillet med Ensemble 1B1. Hans samarbejde med cellisten Andreas Brantelid på en plade med værker af Grieg og Grainger (BIS) blev valgt som Gramophone Editor's Choice. Andre nylige højdepunkter omfatter The Lark (Simax), som blev nomineret til Spellemannprisen 2017, og Nordic Rhapsody med violinisten Johan Dalene, som præsenterer musik fra hele Norden.

Christian Ihle Hadland har samarbejdet med mange af verdens bedste dirigenter, bl.a. Sir Andrew Davis, Herbert Blomstedt og Thomas Dausgaard. Han fortsætter med at optræde i hele Europa og andre steder, hvor han har høstet anerkendelse for sin poetiske lyd, stilistiske integritet og dybe musikalske forståelse.

Uanset om det er i koncertsalen, i indspilningsstudiet eller i kammermusik, bringer Christian Ihle Hadland en eftertænksom, menneskelig kvalitet til hver eneste optræden og bekræfter sin plads som en af de mest begavede og alsidige pianister i sin generation.

Kerstin Thiele, fløjte

Kerstin ThieleKerstin Thiele, fløjte

 

Kerstin Thiele er en fremtrædende fløjtenist, der er kendt for sine dynamiske optrædener og sit engagement i både klassisk og moderne repertoire. Siden 1986 har hun været et vigtigt medlem af Esbjerg Ensemble, Danmarks ældste professionelle internationale kammermusikgruppe, og bidrager væsentligt til den kunstneriske ledelse som bestyrelsesmedlem.

Thieles musikalske rejse begyndte tilfældigt, da hun kom med i sit lokale brassband for at udfylde et behov for en fløjtenist, hvilket udløste en livslang passion for instrumentet. Hun fortsatte med formelle studier under solofløjtenist Toke Lund Christiansen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og forfinede sin kunst yderligere med Professor André Jaunet i Zürich.

Ud over sit ensemblearbejde er Thiele en værdsat underviser på Det Danske Musikkonservatoriumhvor hun er mentor for den næste generation af fløjtenister. Hendes internationale karriere omfatter optrædener i hele Europa og samarbejde med førende komponister og musikere.

Thieles diskografi omfatter bemærkelsesværdige indspilninger som f.eks. "Roger Reynolds: Blæserkoncerter"hvor hun har en fremtrædende rolle sammen med Esbjerg Ensemble og viser sin alsidighed og sit engagement i samtidsmusikken. Denne indspilning er tilgængelig på platforme som Apple Music og ProStudioMasters.

Ron Chen-Zion, klarinet

ronRon Chen-Zion, klarinet

Ron Chen-Zion har været medlem af Esbjerg Ensemble siden 1993. Esbjerg Ensemble, Danmarks ældste professionelle internationale kammermusikensemble, er kendt for sine dynamiske optrædener og sit engagement i moderne og klassisk repertoire og bidrager væsentligt til den internationale og danske musikscene.

"Da jeg var 11 år, fik jeg tilfældigvis posten en dag og fandt blandt dem en annonce, hvor der stod: "Lær at spille et instrument på kun tre måneder".

Da jeg efterfølgende mødte op på musikskolen, havde de kun ét instrument til udlån: klarinetten. Vi var to elever, der måtte dele instrumentet, og fordi vi havde klarinetundervisning om torsdagen, havde den anden elev og jeg hver vores klarinet tre dage om ugen." Ron Chen-Zion begyndte sine studier med Richard Lesser fra det israelske filharmoniske orkester.

I 1986 flyttede han til USA, hvor han fortsatte sine studier og dimitterede fra New England Conservatory.

I 1990 blev Ron Chen-Zion udnævnt til soloklarinettist i The State of Mexico Symphony Orchestra. Som kammermusiker er han ofte blevet inviteret til Rudolf Serkins Marlboro Music Festival i USA og har optrådt i det meste af Europa, Israel og Nord- og Sydamerika. Ron Chen-Zion har indspillet flere cd'er, bl.a. en meget rost gengivelse af Max Regers' stykker for klarinet og klaver.

da_DKDansk