
Brahms' storhed lever på DR med gratis rosévin
Syddansk Musikkonservatorium, Esbjerg. Søndag den 24. august 2025 kl. 16.00
ENKELTBILLETTER All-inclusive festivalbillet KR. 700,-
Johannes Brahms: Strygekvintet nr. 2 i G-dur, op. 111
Jean-Michel Damase: Trio for obo, horn og klaver
Sergei Taneyev: Klaverkvartet i E-dur, op. 20
"Brahms live på DR med gratis rosévin" - en fejring af mesterlige opførelser, sjældne musikalske skatte og internationale kunstneres livlige energi, der afslutter sytten uforglemmelige koncerter. Programmet fremhæver også komponister, hvis arbejde repræsenterer vigtige vendepunkter i europæisk musikhistorie.
Brahms' Strygekvintet nr. 2 er skrevet i det sidste årti af det 19. århundrede og hører til i en periode, hvor han bevidst afsluttede sin kompositoriske karriere og var klar over, at han befandt sig i slutningen af den romantiske æra. I mellemtiden afspejler Jean-Michel Damases Trio for obo, horn og klaver (1968) en bredere tendens i efterkrigstidens Frankrig, hvor komponister afbalancerede modernisme med traditionelle former og reagerede på skift i musikkulturen efter Anden Verdenskrig. Sergei Taneyevs klaverkvartet i E-dur, komponeret i Moskva i begyndelsen af det 20. århundrede, er en del af et større russisk engagement i vestlige klassiske strukturer, en vej Taneyev fulgte som teoretiker og lærer ved Moskvas konservatorium.
Johannes Brahms: Strygekvintet nr. 2 i G-dur, op. 111
Brahms komponerede sin strygekvintet nr. 2 i sommeren 1890 i de idylliske omgivelser i Bad Ischl i Østrig. Den var oprindeligt tænkt som hans sidste komposition - Brahms antydede endda, at han ville gå på pension bagefter - men værket udstråler en ungdommelig vitalitet, der modbeviser enhver forestilling om afsked. Kvintettens solrige G-dur-tonalitet, rige teksturer (takket være tilføjelsen af en anden bratsch) og ekspansive melodier fremkalder en næsten symfonisk storhed i en kammeropsætning. Åbningssatsen sprudler af overstadighed, mens de indre satser afslører Brahms' talent for introspektion, rytmisk spil og indviklede harmoniske lag. Selvom han fortsatte med at komponere efter dette, står op. 111 som et vidnesbyrd om Brahms' modne beherskelse af form, farve og dybt menneskelige udtryk.
Jean-Michel Damase: Trio for obo, horn og klaver
Jean-Michel Damases Trio for obo, horn og klaver (1968) blander fransk neoklassisk klarhed med en levende, moderne udtryksfuldhed. Den indledende Allegro moderato viser straks Damases behændige håndtering af klangfarver, så hornet og oboen kan flette lyriske og rytmiske linjer sammen, mens klaveret leverer flimrende teksturer. Den centrale Andante bevæger sig ind i en verden af indadvendt lyrik, der afbalancerer modale harmonier og delikat frasering med lejlighedsvise strejf af melankoli. Den afsluttende Allegro vivo sprudler af kinetisk energi med livlige rytmer, vittigt samspil og lethed i anslaget - kendetegnende for Damases evne til at fremkalde karakter og kontrast uden nogensinde at miste elegance.
Sergei Taneyev: Klaverkvartet i E-dur, op. 20
Sergei Taneyev var elev og tæt knyttet til Tchaikovsky og komponerede sin klaverkvartet i E-dur mellem 1906 og 1911 i en periode, hvor han var ved at forfine sit ry som Ruslands førende kontrapunktiker. Taneyevs dybe beundring for klassisk form og struktur - især hos Beethoven og Brahms - er tydelig i hele kvartetten. Alligevel forbliver hans stemme udpræget russisk og blander elegant arkitektur med svævende, følelsesladede melodier. Værkets ekspansive første sats viser hans beherskelse af motivisk udvikling, mens scherzoen funkler af rytmisk brillians. Den langsomme sats byder på lyrisk dybde, og den livlige finale afslører både teknisk overskud og arkitektonisk raffinement. Taneyevs karriere omfattede også vigtige bidrag til russisk musikuddannelse, og hans fortaler for kompleks polyfonisk skrivning adskilte ham fra de nationalistiske traditioner, som hans samtidige foretrak.
Johannes Brahms: Strygekvintet nr. 2 i G-dur, op. 111
I. Allegro non troppo, ma con brio
II. Adagio
III. Un poco allegretto
IV. Vivace, ma non troppo presto
Jean-Michel Damase: Trio for obo, horn og klaver
I. Allegro deciso
II. Andante
III. Presto scherzando
IV. Molto moderato
Sergei Taneyev: Klaverkvartet i E-dur, op. 20
I. Allegro brillante
II. Scherzo: Presto
III. Andante
IV. Finale: Allegro molto
Christian Ihle Hadland - klaver, Maria Wloszczowska, Pablo Hernán Benedí, Tim Crawford - violin,
Michel Camille, Hélène Clément - Viola, Pau Codina, Eddie Pogossian - cello, David Daniel Dinu - obo, Joke Wijma - horn