Spring til hovedindhold

Masterclasses for unge

MASTERCLASSES TILBYDES PÅ SYDDANSK
MUSIKKONSERVATORIUM (SDMK)

Individuel solo- og kammermusik
ledet af
Steven Dann - Canada, 20. august kl. 11.00 - 13.00 2016
Benjamin Bowman - USA, 20. august kl. 13.00-15.00 2016
Finghin Collins - Irland, 26. august kl. 10 - 12 2016
Richard Lester - England 23. august 12.30 - 14.30 p.m. 2016

Sessionerne og koncerterne er åbne for både studerende, der ønsker at spille på deres instrumenter i undervisningen, og studerende, der ønsker at lytte og observere.
De studerendes nære familie er også hjerteligt inviteret til at observere.
Det koster ikke noget at deltage.
Sessionsstart ca. at blive annonceret

MASTERCLASSES (varer 1 - 1,5 time)

 

I) Kammermusik og solosessioner ledet af Steven Dann, Richard Lester, Finghin Collins & Benjamin Bowman
Solo- og kammermusiksessionen giver en unik mulighed for ikke bare at få inspiration, men også for at arbejde sammen med gæsterne.
Hvis der ønskes individuel undervisning med en af de besøgende gæster, opfordres de studerende til at medbringe musik, som de er fortrolige med. Ansøg venligst snart!
Deltagerne vil blive opfordret til at modtage undervisning med gæster uanset deres instrument. Så for eksempel er en cellist velkommen til at spille for en gæsteviolinist eller -bratschist.

- Når antallet af deltagere er kendt, vælges musikken til denne session, så den passer bedst til deltagernes behov.

Hver dag kulminerer med, at deltagerne og deres familier får gratis adgang til koncerten på Esbjerg Internationale Kammermusikfestival.
For deltagere og familier - Konferencieren Jesper Lützhøft vil give en sjov og farverig koncertintroduktion 30 minutter før koncerten.
Tidsplanen vil blive justeret for at imødekomme antallet af deltagere.
De musikere, der deltager, får sammen med deres familier gratis adgang til alle koncerter i Esbjerg Internationale Kammermusikfestival-ugen.

 

 

jesper lutzhoft2Jesper Lützhøft er oprindeligt musiker - guitarist; men har beskæftiget sig med musik og formidling af musik på alle niveauer i det klassiske og moderne danske musikliv. Han har været chef for Den Anden Opera og Odense Symfoniorkester og har i en årrække været producent, producer mmm i Danmarks Radio.
Han er i det danske musikliv kendt som en særdeles initiativrig musikentrepenør; men hans interesser omfatter derudover litteratur og poesi i et større omfang. Har skrevet libretto til flere operaer.

 

 

 

 

 

dannSteven Danns karriere har dækket et væld af bratschmuligheder. Som solobratschist i nogle af verdens førende orkestre, som veteran i strygekvartet- og kammermusikverdenen, som solist og recitalist og som dedikeret underviser.
Dann er født i Vancouver, Canada. Efter endt universitetsuddannelse blev han udnævnt til solobratschist i National Arts Centre Orchestra i Ottawa, Canada, en stilling han efterfølgende har haft i Tonhalle-orkestret i Zürich, Royal Concertgebouw Orchestra i Amsterdam, Vancouver Symphony og Toronto Symphony Orchestra. Han har også været gæstesolist i Luzern Festival Orchestra, Boston Symphony Orchestra under Seiji Ozawa, City of Birmingham Symphony Orchestra under Sir Simon Rattle og, både i forbindelse med optræden og indspilninger, med Chamber Orchestra of Europe under Nikolaus Harnoncourt, Paavo Berglund, Ivan Fischer og Pierre Boulez.
Steven Dann har samarbejdet som solist med maestri som Sir Andrew Davis, Rudolph Barshai, Jiri Belohlavek, Sir John Elliott Gardiner, Jukka-Pekka Saraste, Vladimir Ashkenazy, JoAnn Falletta og Oliver Knussen. Siden 1990 har Dann været medlem af Smithsonian Chamber Players i Washington D.C. og var med til at grundlægge Axelrod String Quartet.
http://www.stevendann.org

 

benjamin 2Den amerikansk-canadiske violinist Benjamin Bowman optræder med stor anerkendelse i hele Nordamerika, Europa og Asien. Benjamin er meget aktiv og engageret som kammermusiker og solist; han er medlem af eller hyppig gæstekunstner i førende kammermusikensembler internationalt, herunder det to gange Grammynominerede ARC (Artists of the Royal Conservatory), Art Of Time og Leondari Ensemble. Benjamin medvirkede på det Juno-vindende album 'Levant' fra 2013 og den Juno-nominerede plade 'Armenian Chamber Music' fra 2011 med Amici Chamber Ensemble. Andre samarbejder omfatter omfattende fordybelse i moderne/ny musik, improvisation og optræden med singer/songwriters. Benjamin er koncertmester i American Ballet Theatre-orkestret i New York.
Bowmans optrædener er blevet optaget til radioudsendelse i USA, i Canada med CBC, Storbritannien, Polen, Ungarn, Schweiz, Holland, Danmark og Korea. Hans diskografi omfatter nylige solo- og kammermusikudgivelser på Sony Masterworks/RCA Red Seal, ATMA Classique og Innova. Bowman fik sin bachelorgrad i musik fra Curtis Institute of Music i Philadelphia.
http://benjaminbowman.ca/

 

 

 

Richard

Richard Lester er en af Storbritanniens førende cellister og har gjort sig bemærket som koncert- og recitalsolist og som en dygtig kammermusiker. Han er lige så hjemmevant i opførelser på historiske instrumenter som i "moderne", og han arbejder sammen med nogle af de bedste udøvere inden for begge områder. Ved siden af sine aktiviteter med Florestan Trio er han solocellist i Chamber Orchestra of Europe og Orchestra of the Age of Enlightenment.

Han har optrådt som solist med dirigenter som Claudio Abbado, Nikolaus Harnoncourt, Roger Norrington, Paavo Berglund, Myung Whun Chung og Sandor Vegh, og han har ofte optrådt som dirigent/solist med Chamber Orchestra of Europe på nogle af verdens mest prestigefyldte spillesteder. I Storbritannien har han spillet koncerter med bl.a. BBC Scottish SO, Scottish Chamber Orchestra og Manchester Camerata, og han bliver ofte bedt om at være gæsteleder for cellosektionerne i de store London-orkestre.

Richard Lester var en af grundlæggerne af det berømte ensemble Domus, som han turnerede med over hele verden og indspillede det meste af repertoiret for klaverkvartet med. Hans interesse for tidstypisk musik førte til, at han blev medlem af Hausmusik, et fleksibelt ensemble, der opfører og indspiller klassisk og tidlig romantisk kammermusik på tidstypiske instrumenter. Han er en hyppig gæst hos Nash Ensemble, især i deres serie i Wigmore Hall, og er blevet inviteret til at deltage i mange kammermusikfestivaler rundt om i verden, senest i USA, Canada, Japan, Italien og Sverige.

Blandt de seneste højdepunkter er en tv-transmitteret opførelse af Schuberts ørredkvintet med pianisten Andras Schiff som en del af Wigmore Halls 100-års fejring og en ny, meget rost cd-udgivelse af Boccherini-kvintetter med Vanbrugh Quartet.

Hans indspilning med Susan Tomes af den komplette musik for cello og klaver af Mendelssohn og en plade med Boccherini-sonater på gamle instrumenter, begge på Hyperion, har fået begejstrede anmeldelser.

"Musik uden grænser" EICMF 2015

Dansen, opstemtheden, glæden, fantasien, folkeligheden, det forunderlige og det grænseløse har altid været ingredienser i musikken - uanset om det har været folkets musik, kirkens musik, adelens musik, borgerskabets musik og kunstens musik.
Musik er altid blevet skabt og spillet af de typer, der bruger hele deres liv på at mestre et instrument og fylde hovedet med melodier og rytmer, og musik er blevet skabt af en endeløs række af genier, excentrikere, enspændere og familiemennesker, der alle har haft denne mærkelige trang til at sætte toner sammen i mønstre og former og på den måde forsøge at fange en fornemmelse, en følelse, en stemning eller konstruere nye sammenhænge og hidtil ukendte verdener - bare ved hjælp af et stykke nodepapir.

Musikken har udviklet sig til alle tider - og i alle retninger - til tider har de forskellige strømninger smeltet sammen for en tid og derefter adskilt sig igen, til tider har der været stor afstand mellem folkets musik og elitens musik, og til tider har forskellige genrer haft så travlt med at definere sig selv, at de ikke har været klar over, at deres musik også kun var én mulighed blandt et uendeligt antal musikalske udtryksformer.

I dag synes der at være en større generel erkendelse af, at mange forskellige former for musik kan indeholde store kvaliteter - nu kan vi nyde eller blive beriget af Bach, Brahms og Beatles - og ingen ser længere ned på jazz?

For næsten 100 år siden var guitaren ikke velkommen i den klassiske koncertsal, og i vores tid er harmonikaen blevet fordømt, men de tider er forbi.

På dette års Esbjerg Classical Festival EICMF er harmonikaen i centrum - ikke mindst på grund af dens betydning som tangoinstrument - og nu er den her igen! Er tango nu blevet klassisk kammermusik?Ja, det er den til en vis grad - Stravinskij skrev en tango allerede i 30'erne; men når vi siger tango i dag, er det som regel den argentinske Nueva Tango, som Astor Piazolla er fadder til, vi tænker på. På trods af at Finland stadig er et lige så stort tangoland som Argentina ...

Som om det ikke var nok at sætte tango på programmet på en klassisk musikfestival, fortsætter EICMF med at leve op til sit ry som en af vores mest progressive og vidtfavnende kammermusikfestivaler ved at præsentere en hel del ny musik, en hel del "sjælden" musik af mindre kendte, men meget talentfulde komponister, og i år er festivalen særligt aktuel og normbrydende ved at præsentere en række værker af det britiske fænomen Thomas Adés, som modtager den store Sonning Music Prize senere på året.<Adés er unik som pianist, dirigent og komponist, og han er ikke nogen kostforagter, når det gælder det rent musikalske: To af de værker, vi skal høre fra ham på dette års festival, er hans arrangementer af engelske pop/rock-hits fra 80'erne. For ikke så længe siden ville man have skrevet, at vi også ville høre nogle af hans mere seriøse værker, men sådan er det ikke rigtig længere - et klaverstykke med usædvanlige taktarter som 2/6, 9/12 eller 5/20 og en ret udfordrende harmonik er ikke længere mere interessant end et smart arrangement af et Ska-hit. Vi må lære at leve med det og nyde de godbidder, der stadig falder af undervejs - og når jeg tænker over det, er der værker af Beethoven, Haydn, Richard Stauss osv. som vi ikke har brug for at høre igen - ligesom vi gør med et hit fra vores ungdom.

Man kunne have startet med at sige, at årets program på EICMF er et af de mest modige kammermusikfestivalprogrammer i årevis, men sådan praler vi ikke her, så det skal blot nævnes, at der er Schubert, Beethoven og Brahms på programmet; men at det, der springer mest i øjnene, er de navne, vi ikke kender så godt - hvis vi overhovedet kender dem: Madsen, Bliss, Veress, Lundquist og Benjamin.
Du kan være sikker på, at der er noget i vente, når disse komponister er på programmet hos den både kræsne og altædende Esbjerg Internationale Kammermusikfestival!

Vi håber at se dig der!

da_DKDansk