Spring til hovedindhold
Strålende kontraster

Brilliant Contrasts - Romantik og humor med et glas sommerrosé

Syddansk Musikkonservatorium, Esbjerg. Lørdag den 23. august 2025 kl. 16.00

ENKELTBILLETTER All-inclusive festivalbillet KR. 700,-

Johannes Brahms: Strygekvintet nr. 1 i F-dur, op. 88

George Enescu: Impromptu Concertante i Gis-dur for violin og klaver

Jean Françaix: Trio for obo, fagot og klaver

Ernest Chausson: Klaverkvartet i A-dur, op. 30

Strålende kontraster - Brahms, Françaixog Chausson. Et farverigt billedtæppe af romantik og humor
Dette program samler tre karakteristiske stemmer fra romantikken og den tidlige moderne æra, som hver især tilbyder et unikt perspektiv på form, tekstur og musikalsk udtryk. Brahms' strygekvintet blander strukturelt mesterskab med lyrisk dybde, mens Françaix' trio svælger i humor, smidighed og strålende instrumentalt samspil. Chaussons klaverkvartet, der er rig på harmoniske farver og udtryksfulde nuancer, bygger bro mellem romantisk lidenskab og den nye sofistikerede franske fin-de-siècle-musik. Tilsammen skaber disse værker et levende billedtæppe af kontraster, der fejrer både tradition og innovation i kammermusikkens intime rammer.

Johannes Brahms: Strygekvintet nr. 1 i F-dur, op. 88
Johannes Brahms komponerede sin strygekvintet nr. 1 i sommeren 1882 under et ophold i den idylliske by Bad Ischl, et sted han ofte søgte for at få kreativ inspiration. Ved at tilføje en ekstra bratsch til den traditionelle strygekvartet opnåede Brahms en rig, klangfuld tekstur, der giver kvintetten dens karakteristiske varme og dybde. Op. 88 skiller sig ud ved sin integration af lyrisk skønhed og formel innovation: Anden sats blander f.eks. på genial vis elementer fra en alvorlig langsom sektion, en livlig scherzo og en øm trio, alt sammen i en enkelt sats. Brahms betragtede selv denne kvintet som et af sine fineste værker, der kombinerer den intellektuelle strenghed i hans sene stil med en ny afslappet melodisk frihed og en udstråling, der adskiller den fra hans mørkere og mere turbulente tidligere kammermusik. Værket blev første gang opført offentligt den 29. december 1882 i Frankfurt am Main og udgivet året efter af N. Simrock. Brahms arrangerede også kvintetten for firhændigt klaver, hvilket udvidede dens rækkevidde til et bredere publikum. Det autograferede manuskript til kvintetten er bevaret af Brahms Society i Baden-Baden.

George Enescu: Impromptu Concertante i Gis-dur for violin og klaver
Enescus uddannelse under Massenet og Fauré i Paris, kombineret med hans rumænske arv og tidlige eksponering for wieneriske traditioner, prægede hans kompositionsstil. Den Impromptu koncertant er et eksempel på denne syntese, der blander fransk elegance, tysk strukturel stringens og rumænsk melodisk følsomhed. Selvom dette stykke ikke er så kendt som hans større værker, giver det et indblik i Enescus tidlige udvikling og de forskellige påvirkninger, der formede hans musikalske sprog.

Jean Françaix: Trio for obo, fagot og klaver
Françaix's Trio for obo, fagot og klaver (1994) er indbegrebet af hans evne til funklende, urban kammermusik. Åbningen Allegro vivo er skarp og vittig, fuld af livlige udvekslinger og uventede harmoniske drejninger. I ScherzandoFrançaix glæder sig over skarp rytmisk leg og luftige synkoper, hvilket giver en følelse af raffineret ondskab i musikken. Den Adagio afslører en dybere, mere lyrisk kerne med lange, flydende linjer, der står i gribende kontrast til den omgivende lethed. Den sidste Allegro assai løber fremad med smittende vitalitet og kulminerer i en tour de force af blændende præcision og sprudlende energi. Gennem hele trioen kombinerer Françaix upåklageligt håndværk med en legende ånd, der lader hvert instrument skinne, mens han fejrer den rene glæde ved ensembledialog.

Ernest Chausson: Klaverkvartet i A-dur, op. 30
Chausson komponerede mellem 1897 og 1899. Klaverkvartet i A-dur opstod i den sidste, mest modne fase af hans karriere - en periode, der på tragisk vis blev afbrudt af hans tidlige død i 1899. Chausson var dybt påvirket af både César Francks cykliske strukturer og den franske impressionismes sensuelle harmonier og skabte med denne kvartet et værk med en rig følelsesmæssig bredde og strålende farver. Musikken væver lysende teksturer, lyrisk lidenskab og en underliggende melankoli sammen, som er typisk for Chaussons indadvendte stil. Selvom den opføres sjældnere end hans samtidige kvartetter, står op. 30 som en mesterlig syntese af fransk lyrik og arkitektonisk kompleksitet, der markerer Chausson som en af de mest gribende stemmer i fransk musik fra fin-de-siècle.

Strålende kontraster
Johannes Brahms: Strygekvintet nr. 1 i F-dur, op. 88
I. Allegro non troppo, ma con brio
II. Grave ed appassionato - Allegretto vivace
III. Allegro energico

George Enescu: Impromptu Concertante i Gis-dur for violin og klaver

Jean Françaix: Trio for obo, fagot og klaver

Ernest Chausson: Klaverkvartet i A-dur, op. 30
I. Animé
II. Meget roligt
III. Enkelt og uden hastværk
IV. Animé

Christian Ihle Hadland - klaver, Maria Wloszczowska, Pablo Hernán Benedí, Tim Crawford - violin,
Michel Camille, Hélène Clément - Viola, Pau Codina, Eddie Pogossian - cello,
David Daniel Dinu - obo,
Antti Salovaara - Fagot

 

da_DKDansk